Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9B7GPP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maurilio Andrade Rochapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Mariana de Lima e Munizpt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2Davi de Oliveira Pintopt_BR
dc.creatorEberth Guimaraes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T14:29:21Z-
dc.date.available2019-08-14T14:29:21Z-
dc.date.issued2012-10-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-9B7GPP-
dc.description.abstractThis dissertation, theoretical and practical aims at investigating the use of popular songs in urban intervention Naquele bairro encantado, characterized by being a work of improvisation with expressive masks in a traditional area of the city of Belo Horizonte. The quest forunderstanding the songs as part of dramaturgical intervention prompted the need to understand what is the song and the lyrics and melody relationship in its structure. From the Semiótica da Canção could find the process of identification of a song and then we analyzed the speech of these songs in the process of creation and performance with the audience. The presentation space was also considered as an element of uniqueness and influential dramaturgical intervention. Revealed the strength of the song specifically this dramaturgical intervention, providing a closer relationship with the public, revealing emotions and actionsleading improvised.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação, de caráter teórico-prático, tem por finalidade a investigação da utilização de canções populares urbanas na intervenção Naquele Bairro Encantado, caracterizada por ser um trabalho de improvisação com máscaras expressivas em uma região tradicional da cidade de Belo Horizonte. A busca pela compreensão das canções como elemento dramatúrgico da intervenção instigou a necessidade de entendimento do que é a canção e da relação letra e melodia em sua estrutura. A partir da Semiótica da Canção pudemos encontrar os processos de identificação de uma canção e, em seguida, analisamos o discurso dessas canções no processo de criação e na performance com o público. O espaço de apresentação também foi considerado como elemento dramatúrgico e influenciador da peculiaridade da intervenção. Evidenciou-se a força dramatúrgica da canção especificamente nessa intervenção, proporcionando maior aproximação com o público, revelando emoções e conduzindo as açõesimprovisadas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIntervenção urbanapt_BR
dc.subjectCanção popularpt_BR
dc.subject.otherTeatro de máscaraspt_BR
dc.subject.otherImprovisação (Representação teatral)pt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherMúsica Semióticapt_BR
dc.subject.otherMúsica popularpt_BR
dc.subject.otherIntervenções urbanaspt_BR
dc.subject.otherLagoinha (Belo Horizonte, MG)pt_BR
dc.titleCanção popular e criação cênica na intervenção urbana Naquela Bairro Encantadopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___eberth_guimar_es_da_silva.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.