Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9B7GPP
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maurilio Andrade Rocha | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Mariana de Lima e Muniz | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souza | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Davi de Oliveira Pinto | pt_BR |
dc.creator | Eberth Guimaraes da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T14:29:21Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T14:29:21Z | - |
dc.date.issued | 2012-10-23 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9B7GPP | - |
dc.description.abstract | This dissertation, theoretical and practical aims at investigating the use of popular songs in urban intervention Naquele bairro encantado, characterized by being a work of improvisation with expressive masks in a traditional area of the city of Belo Horizonte. The quest forunderstanding the songs as part of dramaturgical intervention prompted the need to understand what is the song and the lyrics and melody relationship in its structure. From the Semiótica da Canção could find the process of identification of a song and then we analyzed the speech of these songs in the process of creation and performance with the audience. The presentation space was also considered as an element of uniqueness and influential dramaturgical intervention. Revealed the strength of the song specifically this dramaturgical intervention, providing a closer relationship with the public, revealing emotions and actionsleading improvised. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação, de caráter teórico-prático, tem por finalidade a investigação da utilização de canções populares urbanas na intervenção Naquele Bairro Encantado, caracterizada por ser um trabalho de improvisação com máscaras expressivas em uma região tradicional da cidade de Belo Horizonte. A busca pela compreensão das canções como elemento dramatúrgico da intervenção instigou a necessidade de entendimento do que é a canção e da relação letra e melodia em sua estrutura. A partir da Semiótica da Canção pudemos encontrar os processos de identificação de uma canção e, em seguida, analisamos o discurso dessas canções no processo de criação e na performance com o público. O espaço de apresentação também foi considerado como elemento dramatúrgico e influenciador da peculiaridade da intervenção. Evidenciou-se a força dramatúrgica da canção especificamente nessa intervenção, proporcionando maior aproximação com o público, revelando emoções e conduzindo as açõesimprovisadas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Intervenção urbana | pt_BR |
dc.subject | Canção popular | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro de máscaras | pt_BR |
dc.subject.other | Improvisação (Representação teatral) | pt_BR |
dc.subject.other | Performance (Arte) | pt_BR |
dc.subject.other | Música Semiótica | pt_BR |
dc.subject.other | Música popular | pt_BR |
dc.subject.other | Intervenções urbanas | pt_BR |
dc.subject.other | Lagoinha (Belo Horizonte, MG) | pt_BR |
dc.title | Canção popular e criação cênica na intervenção urbana Naquela Bairro Encantado | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o___eberth_guimar_es_da_silva.pdf | 4.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.