Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9BQEXE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de F Venerosopt_BR
dc.contributor.referee1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee2André Guimarães Brasilpt_BR
dc.creatorTales Bedeschi Fariapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:30:43Z-
dc.date.available2019-08-14T04:30:43Z-
dc.date.issued2013-07-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-9BQEXE-
dc.description.abstractAlthough considered a secular and old-fashioned procedure, printmaking is still productive in the wake of contemporary artists, contradicting the claims of the harbingers of digital and technological revolution. The question that arises is: can printmaking contribute to the most recent discussions about art and politics? From this question, a theoretical choice is outlined. One that faces printmaking not as a technique, but as a field of thought and action. It presents itself as a wide and diverse field that incorporates the elements of the print culture, such as newspaper, book, poster, flyer, billboard and various types of printing. In this sense, this dissertation aims to bring closer the strategies of artists that work in this expanded field of politic issues on the perspective of a reconfiguration of the "distribution of the sensible", a term coined by Jacques Rancière. What the artist gives to see? How he acts upon the sensible order that gives visibility to some and removes other? Through a study of the efficacy of art and its aesthetic and pedagogical models, turns to projects that develop within and outside museums and, although structurally different, wish to be considered political.pt_BR
dc.description.resumoA gravura, apesar de ser considerada um procedimento secular e antiquado, permanece ainda na esteira produtiva de artistas contemporâneos, ao contrário do que se pode acreditar ao se ler os arautos da revolução tecnológica e digital. A questão que se coloca é: a gravura pode contribuir para as mais recentes discussões sobre arte e política? A partir desta indagação, delineio uma escolha teórica que encara a gravura não como técnica, mas como campo do fazer e do pensar. Ela se coloca como campo amplo e diverso que incorpora os elementos da cultura do impresso, como o jornal, o livro, o cartaz, o panfleto, o outdoor e diversos tipos de impressão. Nesse sentido, esta dissertação procura aproximar as estratégias dos artistas que atuam nesse campo ampliado das questões da política, na perspectiva de uma reconfiguração da partilha do sensível, termo cunhado por Jacques Rancière. O que o artista dá a ver? Como ele atua sobre a ordem sensível que dá visibilidade a uns e retira a de outros? Por meio de um estudo das eficácias da arte e seus modelos pedagógicos e estéticos, atento para projetos que se desenvolvem dentro e fora dos museus e que, apesar de estruturalmente diferentes, pretendem ser considerados políticos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subject.otherArte Aspectos políticospt_BR
dc.subject.otherGravurapt_BR
dc.subject.otherEsteticapt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherIntervenções urbanaspt_BR
dc.titleTornando visível o não visto: estratégias da arte política no campo ampliado da gravurapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_tales_bedeschi_faria.pdf4.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.