Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-8TBLY8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Laura Stella Miccolipt_BR
dc.contributor.referee1Regina Lucia Peret Dell Isolapt_BR
dc.contributor.referee2Vera Lucia M de Oliveira e Paivapt_BR
dc.contributor.referee3Rodrigo Camargo Aragãopt_BR
dc.contributor.referee4Ana Maria Ferreira Barcelospt_BR
dc.creatorMaria Raquel de Andrade Bambirrapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T16:50:42Z-
dc.date.available2019-08-12T16:50:42Z-
dc.date.issued2009-12-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-8TBLY8-
dc.description.abstractThis thesis sought to operationalize Dörnyei & Ottós (1998) process model of motivation for L2 learning, updated by Dörnyei (2001), in order to verify its suitability for a learner`s development of autonomy. Data collection was conducted in four phases, based on the pre-actional, actional and post-actional phases suggested by the motivational model. In the preparation phase of motivation management, the informants profile of L2 learning was drawn, which involved the use of a narrative oflearning and five questionnaires. After that, the model started to be operationalized and, in the pre-actional phase, the basic motivational conditions for her development were established. In the actional phase, the management made by the informant of her motivation was accompanied by means of three reflective sessions of semi-structuredinterviews. In the post-actional phase, the informant assessed the research experience in another reflexive session of semi-structured interview. Furthermore, based on the Miccoli & Bambirras (2009) framework of formal experiences of L2 learning, the experiential components brought by the informant interviews were mapped in herdiscourse, categorized, quantified, and analyzed to show the movement of the cognitive, social, emotional, contextual, personal, conceptual and motivational components of her experience throughout the process. The model proved to be efficient to promote the development of autonomy.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese buscou operacionalizar o modelo processual da motivação para a aprendizagem de L2 de Dörnyei & Ottó (1998), atualizado por Dörnyei (2001), com o objetivo de verificar se ele se presta ao desenvolvimento de autonomia por parte de uma estudante. A coleta de dados foi realizada em quatro fases, tendo por base as fases préacional, acional e pós-acional sugeridas pelo modelo motivacional. Em fase de preparo do gerenciamento da motivação, levantou-se o perfil de aprendizagem de L2 da informante, o que envolveu a utilização de uma narrativa de aprendizagem e de cinco questionários. Feito tal levantamento, o modelo passou a ser operacionalizado e, emfase pré-acional, foram estabelecidas as condições motivacionais básicas para o seu desenvolvimento. Em fase acional, o gerenciamento feito pela informante de sua motivação foi acompanhado através da realização de três sessões reflexivas de entrevistas semi-estruturadas. Em fase pós-acional, a informante avaliou a experiência da pesquisa em outra sessão de entrevista reflexiva semi-estruturada. Além disso, com base no framework Miccoli & Bambirra (2009) de experiências formais de aprendizagem de L2, os componentes experienciais trazidos pela informante para as entrevistas foram mapeados em seu discurso, categorizados, quantificados e analisados, para evidenciar o movimento dos aspectos cognitivos, sociais, afetivos, contextuais, pessoais, conceptuais e motivacionais, integrantes de sua experiência, ao longo do processo. O modelo mostrou-se eficiente para fomentar o desenvolvimento de autonomia.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectidentidadept_BR
dc.subjectmotivaçãopt_BR
dc.subjectautonomiapt_BR
dc.subjectreflexãopt_BR
dc.subjectAutoestimapt_BR
dc.subject.otherEstratégias de aprendizagempt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Estudo e ensino Falantes estrangeirospt_BR
dc.subject.otherAprendizagem autônomapt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.titleDesenvolvendo a autonomia pelas trilhas da motivação, autoestima identidade: uma experiência reflexivapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_rbambirra_2009.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.