Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-8TBPRH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Janice Helena Silva de R C Marinhopt_BR
dc.contributor.referee1Ida Lucia Machadopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Carmen Aires Gomespt_BR
dc.creatorFabiana Fernanda de Jesus Parreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:39:21Z-
dc.date.available2019-08-13T12:39:21Z-
dc.date.issued2010-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-8TBPRH-
dc.description.abstractThis research has as the main stimulus the growing transmission, in magazines of wide circulation in our country, of printed advertisements that approach the environmental degradation and the damage caused to the planet. Our hypothesis is that this increase in disclosure of the environmental crises points by the advertising sphere may reveal new strategies for an effective sense construction. That said, we intend to analyze three printed advertisements aired by the Brazilian magazine called Época in 2007. The three chosen advertisements deal with certain points about the environmental crisis and show traces of an ecological conscience. For the analysis of the interweaving of the ecological discourse and the advertising discourse, we have as theoretical-methodological support the Genevan model of discourse analysis the Modular Analysis Model (MAM) developed by Eddy Roulet and others. Our path of analysis is the reference module (situational dimension) and hierarchical module (textual dimension) and the elementary organization form called relational, in order to observe how the presence of the ecological discourse in the advertising scene may evoke certain world views and build interesting effects of meaning.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como principal estímulo a crescente veiculação, em revistas de ampla circulação no país, de publicidades impressas que versam sobre a degradação do meio ambiente e os prejuízos causados ao planeta. Partimos da hipótese de que esse aumento na divulgação dos indicadores da crise ambiental por parte da esfera publicitária pode ser revelador de novas estratégias para a efetivação da construção dos sentidos. Isso posto, intentamos analisar três publicidades impressas veiculadas pela Revista Época no ano de 2007. As três peças publicitárias escolhidas abordam certos pontos concernentes à crise ambiental e demonstram traços de uma consciência ecológica. Para a análise do entrelaçamento dos discursos ecológico e publicitário, temos como suporte teórico-metodológico o modelo genebrino de análise do discurso o Modelo de Análise Modular (MAM) , desenvolvido pelo professor Eddy Roulet e estudiosos. Nosso percurso de análise se dá pelos módulos referencial (dimensão situacional) e hierárquico (dimensão textual) e pela forma de organização elementar relacional, a fim de observarmos como a presença do discurso ecológico em meio à cena publicitária pode evocar certas visões de mundo e construir interessantes efeitos de sentido.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectModelo de Análise Modularpt_BR
dc.subjectCrise ambientalpt_BR
dc.subject.otherPublicidadept_BR
dc.subject.otherProteção ambiental na imprensapt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherMeio ambientept_BR
dc.subject.otherDiscurso publicitáriopt_BR
dc.subject.otherComunicação escritapt_BR
dc.titleA crise ambiental e a publicidade impressa: um estudo à luz do Modelo de Análise Modularpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_fabianaparreira.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.