Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-ALLNR7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvana Maria Pessoa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Raquel dos Santos Madanelopt_BR
dc.contributor.referee2Viviane Cunhapt_BR
dc.contributor.referee3Renata Soares Junqueirapt_BR
dc.contributor.referee4Rogerio Barbosa da Silvapt_BR
dc.creatorCristiane Costa Baiottopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T04:57:01Z-
dc.date.available2019-08-10T04:57:01Z-
dc.date.issued2017-03-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-ALLNR7-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to analyze the figuration of woman characters in Manoel de Oliveiras movies adapted from the fiction of Agustina Bessa-Luís. The movies are: Francisca (1981), Vale Abraão (1993), O Convento (1995), Party (1996), Inquietude (1998), O Princípio da Incerteza (2002) and Espelho Mágico (2005). We approached three guiding themes that can be found in Bessa-Luís Dicionário Imperfeito (1997): Woman (volition); Woman (love) e Woman (solitude). These three guiding themes function as theoretical operators capable of providing a broad critical perspective on the construction of the characters, both in the literary text and in the filmic text, central element for the analysis developed here.pt_BR
dc.description.resumoO argumento central desta tese sustenta-se no estudo da personagem feminina nos filmes de Manoel de Oliveira que utilizam como suporte a ficção de Agustina Bessa-Luís. São eles: Francisca (1981), Vale Abraão (1993), O Convento (1995), Party (1996), Inquietude (1998), O Princípio da Incerteza (2002) e Espelho Mágico (2005). Para alcançarmos tal objetivo, lançamos mão de três eixos temáticos, presentes no Dicionário Imperfeito, compilação de fragmentos e aforismos publicados por Agustina Bessa-Luis em 1997: Mulher (vontade); Mulher (amor) e Mulher (solidão). Estes três eixos funcionam como operadores teóricos capazes de fornecer uma perspectiva crítica alargada acerca da construção das personagens, tanto no texto literário quanto no texto fílmico, elemento central para a análise aqui desenvolvida.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectManoel de Oliveirapt_BR
dc.subjectAgustina Bessa-Luíspt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subject.otherFicção portuguesa Historia e criticapt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherMulheres no cinemapt_BR
dc.subject.otherCinema e literaturapt_BR
dc.subject.otherCinema portuguêspt_BR
dc.subject.otherBessa-Luís, Agustina , 1922 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherOliveira, Manuel de , 1908pt_BR
dc.titleOlhares cruzados: a figuração da personagem feminina em Manoel de Oliveira e Agustina Bessa-Luíspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___cristiane_baiotto.pdf3.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.