Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-APUJPB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ulrike Agathe Schroderpt_BR
dc.contributor.referee1Leandro Rodrigues Alves Dinizpt_BR
dc.contributor.referee2Jeronimo Coura Sobrinhopt_BR
dc.contributor.referee3Wania Terezinha Ladeirapt_BR
dc.contributor.referee4Valdenia de Carvalho e Almeidapt_BR
dc.creatorCaroline Caputo Pirespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T14:42:37Z-
dc.date.available2019-08-10T14:42:37Z-
dc.date.issued2017-06-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-APUJPB-
dc.description.abstractThis research investigates how the experiences of teachers and students of Portuguese as a Foreign Language (PFL) influence the construction of cultural categories, as well as the identity constructions of both in face-to-face interaction throughout the teaching/learning process. Students, as members of a specific culture, arrange knowledge categorically according to their perceptions and interpretations of the social world and organize them into collections of categories (SACKS, 1992). We understand the concept of identity (ALMEIDA FILHO, 1999, 2011; VIEIRA-ABRAHÃO 1999, 2004, 2006) as a matter of belonging, that is, what the learners of Portuguese as a Foreign Language notice to have in common with the other learners in the interaction in the classroom, and what differentiates them from others by an observation of linguistic and cultural knowledge in social practices. The PFL classroom allows the records of observations of participants who, at each moment, present their involvement in what is being said or done in the new culture and who organize their relevant knowledge through membership categories (SACKS; SCHEGLOFF, 1972, 1974, 1992, 2007), and as members of a culture categorically ordain knowledge according to their perceptions and interpretations of the social world. The student does not only follow what the teacher says in the classroom, but actively influences the sequential structure of the interaction, directing the taking of turns and building the conversation through verbal and non-verbal clues (SIDNELL, 2010), which are the focus of Conversation Analysis (CA). Thereby, the empirical basis of this research focuses on the concepts of membership categorization analyzed in the records of intercultural interactions, which were videotaped during 2015 in PFL classes at Universidade Federal de Viçosa (UFV). The dominance of intercultural contacts in Portuguese as Foreign Language classes held at the UFV offers conditions for an analysis of the negotiations of membership categorization in linguistic and cultural interactions of exchange students and teachers in Brazil. In addition to the filming transcripts, supported by the EXMARaLDA program and following the conventions of the GAT 2, the analysis of the membership categories is investigated through questionnaires applied to teachers and students in order to search for topics and behavior patterns that refer to the questions that guide this research.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa investiga como as experiências vivenciadas por professores e alunos de Português como Língua Estrangeira (PLE) influenciam a construção de categorias culturais, bem como suas construções identitárias em interação face a face ao longo do processo de ensino/aprendizagem. Os aprendizes, como membros de uma cultura específica, ordenam seus conhecimentos categoricamente de acordo com suas percepções e interpretações do mundo social e as organizam em coleções de categorias (SACKS, 1992). Entende-se o conceito de identidade (ALMEIDA FILHO, 1999, 2011; VIEIRA-ABRAHÃO, 1999, 2004, 2006) como uma questão de pertencimento, ou seja, o que o aprendiz de PLE observa ter em comum com os outros aprendizes na interação em sala de aula e o que o diferencia dos demais a partir de uma observação dos conhecimentos linguísticos e culturais nas práticas sociais. A sala de aula de PLE permite o registro de observações dos participantes que, a cada momento, apresentam o seu envolvimento no que está sendo dito ou feito na nova cultura e que organizam os seus conhecimentos relevantes por meio de categorias de pertencimento (SACKS; SCHEGLOFF, 1972, 1974, 1992, 2007), sendo que membros de uma cultura ordenam conhecimento categoricamente de acordo com suas percepções e interpretações do mundo social. O aluno de PLE não apenas acompanha o que o professor diz em sala de aula, como influencia ativamente a estrutura sequencial da interação, atuando na ordenação das tomadas de turnos e construindo a conversa por pistas, verbais e não verbais (SIDNELL, 2010), as quais se configuram como foco de estudo da Análise da Conversa (AC). Dessa forma, a base empírica da presente pesquisa focaliza os conceitos de categorização de pertencimento analisados em filmagens de interações interculturais realizadas nos dois semestres de 2015 nas aulas de PLE na Universidade Federal de Viçosa (UFV). Além das transcrições das filmagens, apoiadas pelo programa EXMARaLDA e seguindo as convenções do GAT 2, a análise das categorias de co-pertencimento é investigada por meio de questionários aplicados para professores e alunos com o objetivo de buscar tópicos que se referem às perguntas que guiam esta pesquisa.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCategorização de Pertencimento Identidade Análise da Conversa Português como Língua Estrangeirapt_BR
dc.subject.otherComunicação interculturalpt_BR
dc.subject.otherProfessores de português Formaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensino Falantes estrangeirospt_BR
dc.subject.otherIdentidade (Psicologia) Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherLinguagem e culturapt_BR
dc.titleA negociação de co-pertencimento de professores e alunos na sala de aula de PLE: um estudo empírico sobre a interação face a facept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___vers_o_final.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.