Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-ARVPEL
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luis Alberto Ferreira Brandao Santos | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Georg Otte | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Sergio Alcides Pereira do Amaral | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | João Cezar de Castro Rocha | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Nabil Araújo de Souza | pt_BR |
dc.creator | Janine Resende Rocha | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T13:37:31Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T13:37:31Z | - |
dc.date.issued | 2017-03-24 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-ARVPEL | - |
dc.description.abstract | This dissertation proposes a reflection on the concepts of reading and interpretation proposed by Wolfgang Iser in his theory. We intend to consider how the complexity of these concepts produces, on one hand, metaphors that attempt to translate them into explanations and, on the other hand, an articulation that involves definitions about literature, meaning and culture. We also aim to investigate the way Isers theoretical construction process reveals the authors reading of outstanding works of modern literature. Therefore, we seek to analyze Isers acting as a reader through the concepts that he proposes or, in other terms, to emphasize the dual status assumed by the theoretician, who presents himself as a reader at the same time as he inscribes his readings into his theoretical work. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese propõe uma reflexão sobre os conceitos de leitura e de interpretação formulados por Wolfgang Iser em sua teoria. Pretendemos observar como a complexidade desses conceitos engendra, por um lado, metáforas que tentam traduzir uma compreensão dos mesmos e, por outro, uma articulação de definições pertinentes à literatura, ao sentido e à cultura. Pretendemos observar também como o processo iseriano de construção teórica é tributário da leitura que esse autor realiza de obras fundadoras da modernidade literária. Por conseguinte, buscamos analisar a atuação de Iser como leitor à luz da teoria por ele desenvolvida, isto é, por meio de um enfoque que assinala o estatuto dúplice assumido pelo teórico, que se posiciona como sujeito da leitura e, ao mesmo tempo, inscreve-a na constituição de uma teoria da leitura. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | modernidade literária | pt_BR |
dc.subject | teoria da literatura | pt_BR |
dc.subject | Wolfgang Iser | pt_BR |
dc.subject.other | Leitura | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura Estética | pt_BR |
dc.subject.other | Iser, Wolfgang , 1926- Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura História e crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Leitores Reação crítica | pt_BR |
dc.title | Wolfgang Iser, leitor da modernidade: interpretação e teoria da literatura | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_janine_resende_rocha.pdf | 1.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.