Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-ATBPCV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Zilda Ferreira Curypt_BR
dc.contributor.referee1Silvana Maria Pessoa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Graciela Ines Ravetti de Gomezpt_BR
dc.contributor.referee3Eurídice Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee4Emílio Carlos Roscoe Macielpt_BR
dc.creatorMarcelo Andrade Vianapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T00:49:46Z-
dc.date.available2019-08-13T00:49:46Z-
dc.date.issued2017-08-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-ATBPCV-
dc.description.abstractThis thesis aims to investigate the relationship between the contemporary field and the tragic through Diary of the Fall written by Michel Laub. To do so, in the second chapter we will analyze studies on tragedy and the tragic with the intention of building a conceptual approach in connection with our objectives. In a third moment, we will read Diary of the Fall with the help of the theoretical contribution developed in the preceding chapter. The purpose of this chapter is to emphasize the existence of a tragic subject inhabiting the novel of Michel Laub. In the fourth chapter, the idea of a contemporary field will be developed. We will also make links between contemporaneity, a certain set of authors of contemporary Brazilian literature and the tragic subject. Contemporaneity is understood through a set of theoretical texts that emphasizes exteriority, lightness and narcissism, as well as the prevalence of spatial vectors over the time, as marks of the period. These characteristics clash with the elements that make up the tragic subject, opposing contemporaneity therefore.pt_BR
dc.description.resumoA presente tese tem como objetivo investigar a relação entre o campo contemporâneo e o trágico por meio da leitura de Diário da queda, de Michel Laub. Para tanto, após a introdução, no 2º capítulo, serão revisitados estudos sobre a tragédia e o trágico com o intuito de operar um recorte conceitual afim aos nossos objetivos. Após, empreenderemos a leitura de Diário da queda à luz do aporte teórico desenvolvido no capítulo precedente. O objetivo deste capítulo é salientar a existência de um sujeito trágico a habitar a narrativa do autor gaúcho. No 4º capítulo, será desenvolvida a ideia de campo contemporâneo e serão investigadas as relações estabelecidas entre contemporaneidade, determinada linha de força da literatura brasileira contemporânea e o sujeito trágico. A contemporaneidade é compreendida com base em um conjunto de textos teóricos que enfatiza a exterioridade, a leveza e o narcisismo, além da prevalência de vetores espaciais em detrimento dos temporais, como marcas do período. Tais características se chocam com os elementos que formam o sujeito trágico, o qual se coloca a contrapelo em relação à contemporaneidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectsujeito trágicopt_BR
dc.subjectcontemporaneidadept_BR
dc.subjectMichel Laubpt_BR
dc.subjecttrágicopt_BR
dc.subject.otherLaub, Michel , 1973- Diário da queda Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherO trágico na literaturapt_BR
dc.subject.otherFicção brasileira Historia e criticapt_BR
dc.titleRessonâncias do trágico no campo contemporâneo: uma leitura a partir de Diário da queda, de Michel Laubpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_marcelo_andrade_viana.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.