Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AWCHHL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luis Alberto Ferreira Brandao Santospt_BR
dc.contributor.referee1Lucia Castello Brancopt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Kraiserpt_BR
dc.contributor.referee3Flávia Trocoli Xavier da Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Maraiza Labanca Correiapt_BR
dc.creatorJulia Gomes Panadespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T23:31:25Z-
dc.date.available2019-08-13T23:31:25Z-
dc.date.issued2017-07-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AWCHHL-
dc.description.abstractThis study edges close to the theme of creation in the works of Clarice Lispector and Louise Bourgeois. Processual matters, composing gestures and figurations of birth are some of the variates on these thematic grounds. The manner in which creative experience figures in the body of such literary and plastic productions led this research to devoteitself not only to the study of the best known share of the works, but also to their peripheral lots, such as fragments, drafts, sketchnotes and testimonies that stage and put in doubt the theme of creation. The philosophy of Gilles Deleuze is the main line of conceptual articulation of this approach, which further aligns itself to sets of other texts (poetry, essays, criticism) that handle the theme of creation. The equation I do, I undo, I redo by Louise Bourgeois is a sort of chorus that conducts the ball of thread that unravels in this thesis.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo aborda o tema da criação nas obras de Clarice Lispector e Louise Bourgeois. As matérias processuais, os gestos compositivos e as figurações do nascimento são algumas variantes desse campo temático. O modo como a experiência criadora figura no corpo das respectivas produções literárias e plásticas levou a pesquisa a se dedicar não apenas ao estudo da parcela mais conhecida das obras mas, também, às suas porções periféricas, como fragmentos, esboços, notas e depoimentos que encenam e problematizam o tema da criação. A filosofia de Gilles Deleuze é a principal linha de articulação conceitual desta abordagem, que se alia, ainda, a um conjunto de outros escritos (poéticos, ensaísticos e críticos) que tratam o tema da criação. A equação I do, I undo, I redo, eu faço, eu desfaço, eu refaço, de Louise Bourgeois, é uma espécie de refrão que conduz a escrita-novelo desta tese.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectexperiência da criaçãopt_BR
dc.subjectobrapt_BR
dc.subjectprocesso criativopt_BR
dc.subjectpensamento criadorpt_BR
dc.subjectcorpo empt_BR
dc.subjectlinha-criapt_BR
dc.subject.otherLispector, Clarice, 1920-1977 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherBourgeois, Louise, 1911- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleEla, a criação: também em Clarice Lispector e Louise Bourgeoispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_julia_gomes_panad_s.pdf9.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.