Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AY5NDD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvana Maria Pessoa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Zilda Ferreira Curypt_BR
dc.contributor.referee2Paola Pomapt_BR
dc.contributor.referee3José Cândido de Oliveira Martinspt_BR
dc.contributor.referee4Cid Ottoni Bylaardtpt_BR
dc.creatorRoberto Bezerra de Menezespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T13:14:18Z-
dc.date.available2019-08-10T13:14:18Z-
dc.date.issued2018-04-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AY5NDD-
dc.description.abstractUnderstanding the notion of late style as a research proposition that must necessarily develop with the approach of the case under analysis, not as a mere detached proposition of artistic achievement and that which produced it, very similar to what was practiced by Edward Said, without dispensing with what is presented as difference and uniqueness, the research we are looking for identifies traces of a late style (ADORNO,2002; SAID, 2009) and/or manner (AGAMBEN, 2011) in the last poem by Herberto Helder, more specifically the from the publication of A faca não corta o fogo: súmula & inédita (2008), paying special attention to the changes in its poetics resulting from the confrontation with the proximity of death, revealed the awareness of finitude.pt_BR
dc.description.resumoEntendendo a noção de estilo tardio como uma proposição de pesquisa que deve se desenvolver necessariamente com a aproximação do caso em análise, não como mera proposição descolada da realização artística e daquele que a produziu, muito semelhante ao que foi praticado por Edward Said, sem dispensar o que se apresenta como diferença e singularidade, a investigação de que nos ocupamos busca identificar traços de um estilo tardio (ADORNO, 2002; SAID, 2009) e/ou maneira (AGAMBEN, 2011) na última poesia de Herberto Helder, mais especificamente a partir da publicação de A faca não corta o fogo: súmula & inédita (2008), atentando, em especial, para as mudanças em sua poética decorrentes do confronto com a proximidade da morte, revelada a consciência da finitude.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmaneirapt_BR
dc.subjectfinitudept_BR
dc.subjectestilo tardiopt_BR
dc.subject.otherMorte na literaturapt_BR
dc.subject.otherHelder, Herberto, 1930-2015 Faca não corta o fogo: súmula & inédita Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFinitopt_BR
dc.subject.otherSaid, Edward W, 1935-2003 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W, 1903-1969 Critica e interpretaçãopt_BR
dc.titleFigurações do tardio no último Herberto Helderpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_roberto_bezerra_de_menezes.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.