Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-AY5NDD
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Silvana Maria Pessoa de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria Zilda Ferreira Cury | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Paola Poma | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | José Cândido de Oliveira Martins | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Cid Ottoni Bylaardt | pt_BR |
dc.creator | Roberto Bezerra de Menezes | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T13:14:18Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T13:14:18Z | - |
dc.date.issued | 2018-04-18 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-AY5NDD | - |
dc.description.abstract | Understanding the notion of late style as a research proposition that must necessarily develop with the approach of the case under analysis, not as a mere detached proposition of artistic achievement and that which produced it, very similar to what was practiced by Edward Said, without dispensing with what is presented as difference and uniqueness, the research we are looking for identifies traces of a late style (ADORNO,2002; SAID, 2009) and/or manner (AGAMBEN, 2011) in the last poem by Herberto Helder, more specifically the from the publication of A faca não corta o fogo: súmula & inédita (2008), paying special attention to the changes in its poetics resulting from the confrontation with the proximity of death, revealed the awareness of finitude. | pt_BR |
dc.description.resumo | Entendendo a noção de estilo tardio como uma proposição de pesquisa que deve se desenvolver necessariamente com a aproximação do caso em análise, não como mera proposição descolada da realização artística e daquele que a produziu, muito semelhante ao que foi praticado por Edward Said, sem dispensar o que se apresenta como diferença e singularidade, a investigação de que nos ocupamos busca identificar traços de um estilo tardio (ADORNO, 2002; SAID, 2009) e/ou maneira (AGAMBEN, 2011) na última poesia de Herberto Helder, mais especificamente a partir da publicação de A faca não corta o fogo: súmula & inédita (2008), atentando, em especial, para as mudanças em sua poética decorrentes do confronto com a proximidade da morte, revelada a consciência da finitude. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | maneira | pt_BR |
dc.subject | finitude | pt_BR |
dc.subject | estilo tardio | pt_BR |
dc.subject.other | Morte na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Helder, Herberto, 1930-2015 Faca não corta o fogo: súmula & inédita Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Finito | pt_BR |
dc.subject.other | Said, Edward W, 1935-2003 Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Adorno, Theodor W, 1903-1969 Critica e interpretação | pt_BR |
dc.title | Figurações do tardio no último Herberto Helder | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_roberto_bezerra_de_menezes.pdf | 1.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.