Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AYRLZK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tereza Virginia R Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee2André Luis Gomespt_BR
dc.creatorAlice Carvalho Diniz Leitept_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T02:21:57Z-
dc.date.available2019-08-10T02:21:57Z-
dc.date.issued2018-03-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AYRLZK-
dc.description.abstractThis dissertation focuses on the analysis of two plays: Um elefante no caos ("An Elephant in Chaos") and Flávia, cabeça, tronco e membros ("Flavia, Head, Trunk and Members"), both written by the playwright Millôr Fernandes, in 1955 and 1963, respectively. The methodology used in this study includes three different theoretical paths that converge in the end. The initial objective of this work is to identify the elements that constitute a fable characters, time, space and dramatic genre and the vectors that propel the action in each of the theatrical texts. To fulfill this objective it is fundamental to use the works of Patrice Pavis, Agapito Martinez, Tadeusz Kowzan and Jean-Pierre Ryngaert as guides. In a parallel and complementary way, it is possible to observe a constant habit of the dramatic figures within their dialogues in the two aforementioned texts: the act of balancing their private interests and the enforced laws through discourse. Therefore, the title of this dissertation, A necessidade torna o raciocínio elástico ("Reasoning Becomes Elastic Through Necessity"), is better understood when analyzed by such an angle. Flexible arguments, that shrink and extend according to necessity, are examined through the use of the new rhetoric of Chaïm Perelman and of the sophistic of Barbara Cassin. Finally, this dissertation also offers a recollection ofcases of Millôr Fernandes' life and works, as well as some academic considerations on the vast and varied work of the "carioca" (born in the city of Rio de Janeiro) author. Special emphasis is given to the contributions by Décio de Almeida Prado, Sábato Magaldi and JoãoRoberto Faria, for they offer important information regarding the creative nucleus of both plays selected to be part of this study. The works by Millôr Fernandes are versatile, and reveal great malleability in their forms and structures, attributing value to freedom in creation and refusing the framing of stagnated labels.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação concentra-se na análise de duas obras dramáticas, Um elefante no caos e Flávia, cabeça, tronco e membros, escritas pelo dramaturgo Millôr Fernandes, em 1955 e 1963, respectivamente. A metodologia de estudo percorre três caminhos teóricos que, ao fim, encontram-se em uma mesma direção. Inicialmente, procura-se identificar, em cada um dos textos teatrais, os elementos constitutivos da fábula personagem, tempo, espaço, gênero dramático e os vetores impulsionadores de ação. Nesse sentido, mostram-se fundamentais os trabalhos de Patrice Pavis, Agapito Martinez, Tadeusz Kowzan e Jean-Pierre Ryngaert. Seguidamente, nos diálogos dos dois textos enfocados, observa-se um hábito constante das figuras dramáticas: o ato de equilibrar, pela via discursiva, os interesses particulares e as normas legais vigentes. Por esse ângulo, compreende-se o título desta dissertação, A necessidade torna o raciocínio elástico. Argumentações flexíveis, que se encolhem e se esticam, são examinadas com base na nova retórica de Chaïm Perelman e na sofística de Barbara Cassin. Finalmente, há também apontamentos sobre a vida e a obra de Millôr Fernandes, bem como considerações, de alguns acadêmicos, sobre os muitos trabalhos doautor carioca. Entre os críticos teatrais, destacam-se as contribuições de Décio de Almeida Prado, Sábato Magaldi e João Roberto Faria. Informações colhidas, por essas três perspectivas, permitem encontrar o núcleo criativo de cada um das obras dramáticas aqui selecionadas. Os trabalhos de Millôr Fernandes demonstram bastante versatilidade, estando impregnados de maleabilidade formal e estrutural, valorizando a liberdade de criação e recusando enquadramento de rótulos estáveis.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDramaturgiapt_BR
dc.subjectMillôr Fernandespt_BR
dc.subjectSofísticapt_BR
dc.subjectRetóricapt_BR
dc.subjectVetorespt_BR
dc.subject.otherSofistas (Filosofia grega)pt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiro História e críticapt_BR
dc.subject.otherFernandes, Millor, 1924- Elefante no caos Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFabulaspt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherFernandes, Millor, 1924- Flávia, cabeça, tronco e membros Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleA necessidade torna o raciocínio elástico: análise dos textos dramáticos Um elefante no caos e Flávia, cabeça, tronco e membros, de Millôr Fernandespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_alice_carvalho_diniz_leite.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.