Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-B3QGBX
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Cecilia Bruzzi Boechat | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria Zilda Ferreira Cury | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Cimara Valim de Melo | pt_BR |
dc.creator | Barbara Luiza Vilaca dos Santos | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T05:51:51Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T05:51:51Z | - |
dc.date.issued | 2018-06-18 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-B3QGBX | - |
dc.description.abstract | This dissertation consists in the study of the novel Diary of the Fall (2011), written by the Brazilian author Michel Laub. Based on two pillars, the storyline and the form, this paper approaches to the literary text, broaching its intrinsic elements. Trauma and memory are connected with repetition, fragmentation and flow of ideas. The mirroring between the characters, also visible in the narrative formal construction, which returns to recurrent scenes and words, is analyzed, as well as the possible maintenance of a cycle that is presented in the thematic and in the structure in a narrative that goes backwards and forwards. Through those elements, our work aims the development of a reinterpretation of the book, in means of discuss the end of the novel as inconclusive and ironic. Moreover, is observed the insertion of Diary of the fall in the collection of Michel Laubs work, recognizing the presented aspects as inherent in his poetics. | pt_BR |
dc.description.resumo | Essa dissertação consiste no estudo do romance Diário da Queda (2011), do autor gaúcho Michel Laub. Baseado em dois pilares principais, o enredo e a forma, o presente trabalho apresenta uma leitura cerrada, aproximando-se do texto literário em seus aspectos intrínsecos. Articulam-se trauma e memória à repetição, à fragmentação e ao encadeamento de ideias. São analisados o espelhamento estabelecido entre as personagens e visível na construção formal da narrativa, que retorna a cenas e usa de termos recorrentes; assim como o movimento cíclico que se apresenta na temática e na estrutura de uma narrativa de idas e vindas e que sugere a abertura do final do romance a uma dupla interpretação. Por meio desses elementos, pretende-se desenvolver uma releitura do romance, a fim de evidenciar seu final inconclusivo e irônico. Além disso, observa-se a inserção de Diário da Queda no conjunto da obra do autor, reconhecendo os elementos apresentados como caracterizadores de sua poética. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Memória | pt_BR |
dc.subject | Fragmentação | pt_BR |
dc.subject | Michel Laub | pt_BR |
dc.subject | Trauma | pt_BR |
dc.subject | Repetição | pt_BR |
dc.subject.other | Ficção brasileira Historia e critica | pt_BR |
dc.subject.other | Laub, Michel, 1973- Diário da queda Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Memória na literatura | pt_BR |
dc.title | Páginas da memória: A escrita do trauma em Diário da queda, de Michel Laub | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_b_rbra_luiza_vila_a_dos_santos.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.