Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B6GM2Z
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvana Maria Pessoa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Thomas La Borie Burnspt_BR
dc.contributor.referee2Marcus Vinicius de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee3Murilo Marcondes de Mourapt_BR
dc.contributor.referee4José Miguel Soares Wisnikpt_BR
dc.creatorFernando Baiao Viottipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T16:10:45Z-
dc.date.available2019-08-12T16:10:45Z-
dc.date.issued2018-06-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B6GM2Z-
dc.description.abstractThis dissertation is a comparative study focused on the poems of Carlos Drummond de Andrade and on the songs of Bob Dylan. Among the more important authors of the twentieth century on their respective languages, Drummond and Dylan have built prolific works in dialog with the major tendencies of modern lyric and with ancient poetic tradition as well. Starting with the analysis and interpretation of poems and songs, I try to identify similarities in the formal procedures and in the main issuesof both works, that can put together these two apparently much different authors. Drummond and Dylan came from small ore mining towns, and this common experience has great relevance to their works; ore is a symbolical presence in their lyrics, as a block to build their world´s perspective and also to develop specific poetical processes. The way as the poetic language of both authors projects the notion of a fractured self, an important question within literary and philosophical studies, is the subject of the last chapter. Considering the nature of the study, my comparison between a Brazilian poet and an American songwriter includes the discussion of the border-crossing between popular culture and high culture, the statute of song as a genre in face of literature, theplace of both works on the Brazilian and American cultural contexts and the relation between these contexts.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese é um estudo comparado focado nos poemas de Carlos Drummond de Andrade e nas canções de Bob Dylan. Autores dentre os mais importantes em seus respectivos idiomas no século XX, Drummond e Dylan construíram obras prolíficas em diálogo com as principais tendências da lírica moderna e da tradição. A partir da análisee interpretação de poemas e canções, tento identificar nos procedimentos formais e nas temáticas centrais das obras, pontos de convergência que aproximam esses dois autores a princípio distantes. As raízes de Drummond e Dylan, ambos vindos de pequenas cidades mineradoras, guardam semelhanças simbólicas significativas, bem como o modo como elaboram essa experiência no discurso lírico, tema desenvolvido em um dos capítulos. A tese aborda também a prática da arte participante, que teria grandes implicações em suas trajetórias, tanto como elemento de construção de uma visão de mundo quanto no desenvolvimento de processos poéticos específicos. O modo como alinguagem poética dos dois autores projeta a noção de um sujeito fraturado, assunto caro aos estudos literários e filosóficos, é o tema do último capítulo. Pela própria natureza da aproximação proposta, minha comparação entre o poeta brasileiro e o compositor norte-americano inclui ainda as relações entre popular e erudito, o estatuto da canção em face da literatura, o lugar que ambas as obras ocupam no contexto cultural brasileiro e norte-americano e as particularidades que afastam e aproximam esses contextos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBob Dylanpt_BR
dc.subjectCançãopt_BR
dc.subjectSéculo XXpt_BR
dc.subjectSujeitopt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectPoesiapt_BR
dc.subjectDrummondpt_BR
dc.subject.otherSujeito (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada Americana e brasileirapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada Brasileira e americanapt_BR
dc.subject.otherSubjetividade na literaturapt_BR
dc.subject.otherDylan, Bob , 1941- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherMúsica e literaturapt_BR
dc.subject.otherAndrade, Carlos Drummond de , 1902-1987 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleUm mundo feito de ferro: a lírica de Drummond e Bob Dylanpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_fernando_b_viotti_parcial.pdf665.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.