Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B6GNPH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leda Maria Martinspt_BR
dc.contributor.referee1Sergio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Reinaldo Martiniano Marquespt_BR
dc.contributor.referee3Andrea Sirihal Werkemapt_BR
dc.contributor.referee4Maria do Rosário Alves Pereirapt_BR
dc.creatorGiovanna Soalheiro Pinheiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:34:22Z-
dc.date.available2019-08-13T10:34:22Z-
dc.date.issued2018-09-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B6GNPH-
dc.description.abstractThe current thesis aims at a study of Guilherme de Almeidas poetry and essays, having in mind the modernisms observed throughout his works. This poet was born in Campinas, in 1890, and we aim to outline that Almeida has neither joined the movement consecrated in 1922, nor has he set himself apart from it. What we aim to discuss is the existence of modernisms (plurally, one must highlight) that conclude the late years of the 19th century, with the Hispanic-American modernism; and modernisms that pass through the first half of the 20th century, with the Hispanic-American avant-gardes and Brazilian modernism. In order to better understand the poets course, we will analyze the following essays: Natalika (1924), Rhythm, element of expression (1926) and On the nationalist feeling in Brazilian poetry (1926), by means of which the poet discusses considerably common topics to avantgarde aesthetics, respectively, literary autonomy on the aesthetic field, the free rhythms and nationalism. Regarding poetry proper, biggest emphasis was given tothe Book of hours of sister painful (1920), a work with a neo-symbolist bias; and to Mine (1925). In both works, his nationalist consciousness is announced. Guilherme de Almeida highlighted himself in the Modernist Movement of 1922 not only as a creator, but as an articulator and diffuser of the new aesthetics; furthermore, he became one of the founders of Klaxon Magazine the most important monthly journal of the 1922 Week publishing his poetry in this magazine, even the ones of more classical appearance. Therefore, we aim to reflect on his poetry, having in mindand experimental approach to the artist, since he, indeed, experiments with diverse forms and languages walking from tradition to modernity proposing a vision of literature as continuity. We will try to think, therefore, in which way the performance of the poet as a translator or better, as a transfuser is connected to his theoretical reflections on poetic creation and his relationship with literature.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, objetiva-se estudar a poesia e os ensaios de Guilherme de Almeida poeta nascido em Campinas, em 1890 tendo em vista os modernismos observados em sua obra. Como buscamos delinear, Almeida não se vinculou somente ao movimento consagrado em 1922, tão menos dele se distanciou. O que aqui se pretende discutir, desse modo, é a existência de modernismos moventes (pluralmente, realça-se), que perfazem os anos finais do séc. XIX, como modernismohispano-americano; e a primeira metade do séc. XX, com as vanguardas hispanoamericanas e o modernismo brasileiro. A fim de melhor compreendermos o percurso do poeta, analisar-se-ão os ensaios Natalika (1924), Ritmo, elemento de expressão (1926) e Do sentimento nacionalista na poesia brasileira (1926), por meio dos quais o poeta discute, respectivamente, a autonomia literária no campo estético, os ritmos livres e o nacionalismo, consideravelmente comum às estéticas vanguardistas. Em relação à poesia, dar-se-á maior ênfase ao Livro de horas de sóror dolorosa (1920), de viés neo-simbolista; e ao Meu (1923), obras em que se anuncia a sua consciência nacionalista. Guilherme de Almeida destacou-se no Movimento Modernista de 1922,atuando não só como criador, mas como articulador e difusor da nova estética; ademais, tornou-se um dos fundadores da Revista Klaxon principal mensário de arte da Semana de 22 publicando seus poemas nesta revista, mesmo aqueles de aparência mais clássica. Pretende-se, assim, pensar sobre a sua poesia, tendo em vista uma abordagem experimental do artista, já que ele, de fato, experimenta formas e linguagens diversas caminha da tradição à modernidade propondo uma visão de literatura como continuidade. Tentamos pensar, por fim, de que modo a atuação do poeta como tradutor ou melhor, como transfusor articula-se às suas reflexões teóricas sobre a criação poética e sobre a sua relação com a literatura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTraduçãotransfusãopt_BR
dc.subjectTradiçãopt_BR
dc.subjectGuilherme de Almeida e os Modernismospt_BR
dc.subjectNacionalismo e Vanguarda-modernistapt_BR
dc.subject.otherModernismo (Literatura brasileira)pt_BR
dc.subject.otherNacionalismo na literaturapt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira História e críticapt_BR
dc.subject.otherAlmeida, Guilherme de , 1890-1969 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleEscrituras modernistas no Brasil: a poética de Guilherme de Almeidapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
giovanna_soalheiro_pinheiro_chadid_tese.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.