Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B8HGLP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francine Fernandes Weiss Ricieript_BR
dc.contributor.referee1Jacyntho Jose Lins Brandaopt_BR
dc.contributor.referee2Ligia Gonçalves Dinizpt_BR
dc.contributor.referee3Betina Bischofpt_BR
dc.creatorWesley Thales de Almeida Rochapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T19:01:27Z-
dc.date.available2019-08-12T19:01:27Z-
dc.date.issued2018-09-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B8HGLP-
dc.description.abstractThis dissertation develops Murilo Mendes poetry study, in first books (from Poems [1930] to Metamorphoses [1945]), highlighting the way in which the agonist's sense (the sense of tension and disarticulation) is expressed. Starting from the notion of agôn, which in the extension of its meanings, it can mean both "strife," "confrontation," "dissension," as well as "affliction," "anguish," "atonement," we will analyze how the tearing of human experience and aesthetics constitutes the primordial foundation of this poetics. The subject of poems is always shown in a dilemma: "tortured" by longings and commitments that do not adjust themselves and lead to despair, to agony. A corresponding formal process, based on the tension between opposites, expresses such conflict experiences: distinct and opposing perspectives are confronted, confusing the references of the poem and the formal elements that constitute it. Among the effects of these constants there are the disorder, the irregularity and the discontinuity stand out on the formal plane; and, on the plane of the senses, there are the contradiction and the ambivalence. These aspects have been pointed out by critics of the poet, however, under perspectives that, in our view, lead to fundamental incomprehension: on the one hand, they are treated as indices of a formal neglect on the part of the poet, with his creative practice far from notions such as balance, harmony, unity; on the other hand, the senses and effects of this sense of tension and disorder are supplanted as a way to affirm that the poet attains unity and harmony by promoting, through language, the "conciliation of opposites". As we have thought, permanent tension is the foundation of Murilo's poetics in his first books, and the aspects related to it provide expression to the tearing that placates the poet in his relation to the world, to himself, to the other and to his own poetry. The many directions, voices, perspectives that shuffle in the matrix of the poem relate to the disordered experience, the "disjointed souls of the subject," the "disjointed bodies" of the collective.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese desenvolve um estudo da poesia de Murilo Mendes, em seus primeiros livros (de Poemas [1930] a As metamorfoses [1945]), destacando o modo como nela se exprime e domina o senso do agônico, isto é, o senso de tensão e de desarticulação. A partir da noção de agôn, que, na extensão de suas acepções, pode significar tanto luta, confronto, dissensão, como tambémaflição, angústia, expiação, analisa-secomo o dilaceramento da experiência humana e da estética constitui o fundamento primordial dessa poética. O sujeito lírico dos poemas apresenta-se sempre em situação dilemática: torturado por anseios e compromissos que não se ajustam e que, assim, o conduzemao desespero, à agonia. Tais experiências de conflito se exprimem por um processo formal correspondente, pautado na tensão entre os contrários: perspectivas distintas e opostas se confrontam, embaralhando o conjunto de referências do poema e os elementos formais que o constituem. Entre os efeitosdessas constantes, destacam-sea desordem, a irregularidade e a descontinuidade, no plano formal;e, no plano dos sentidos,a contradição e a ambivalência.Esses aspectos têm sidolargamente apontados pelafortunacríticado poeta, porém, sob óticas que, a nosso ver, ensejam incompreensões capitais: de um lado, são tratados comoíndices de um descuido formal daparte do poeta,por sua prática criativa distante de noções como equilíbrio, harmonia, unidade; de outro, suplantam-se os sentidos e os efeitos desse senso de tensão e de desordem, afirmando que o poetaalcança, ao fim,a unidade, a harmonia, ao promover, junto à linguagem, a conciliação dos opostos. Conforme pensamos, a tensão permanente constitui o fundamento da poética muriliananesses seus primeiros livros, e os aspectos a ela relacionados dãoexpressão aos dilaceramentos que aplacam o poeta em sua relação com o mundo, consigo mesmo, com o outro e com a própria poesia. As muitas direções, vozes, perspectivas que se embaralham na matriz do poema relacionam-se com o desordenado da experiência, as almas desencontradas do sujeito, os corpos desencontrados da coletividade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesarticulaçãopt_BR
dc.subjectTensãopt_BR
dc.subjectAmbivalênciapt_BR
dc.subjectMurilo Mendespt_BR
dc.subjectAgônpt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira História e críticapt_BR
dc.subject.otherAmbivalênciapt_BR
dc.subject.otherMendes, Murilo , 1901-1975 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoéticapt_BR
dc.titleTensões e distensões: a poética agônica de Murilo Mendespt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wesley_thales_de_almeida_rocha_tese.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.