Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B8WGSF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Georg Ottept_BR
dc.contributor.referee1Elisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.contributor.referee2Myriam Correa de Araujo Avilapt_BR
dc.contributor.referee3Jaime Ginzburgpt_BR
dc.contributor.referee4Imaculada Maria Guimarães Kangussupt_BR
dc.creatorAndré Pereira da Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T06:00:55Z-
dc.date.available2019-08-12T06:00:55Z-
dc.date.issued2017-10-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B8WGSF-
dc.description.abstractThe aim of this study is to analyze some aspects of the term "melancholy" in contemporary times. This word that has a historical tradition from Greece in the field of medicine and philosophy survived for centuries as the main diagnosis of mental disorder, when in the twentieth century, with the rise of psychiatry, came to designate certain more specific symptoms. In philosophy she was partially supplanted by the notion of "anguish." We believe, however, that these specifications and substitutions represent a loss of the dimension that the term contained historically. And that pointed in the direction of what fails at the time of representation. It seems that where the term "melancholy" best survives nowadays as reflective practice seems to be in the inflection of art history towards the kind of nameless science thought by Aby Warburg. This means that thinking melancholy is a thinking about images. Its effect is to make ghosts talk in a time of absolute phantasmagoria, in which, faced with the numerous fractures of what is presented as reality, the risk of widespread collapse of structures presents itself as a real threat.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo é analisar alguns aspectos do termo melancolia na contemporaneidade. Essa palavra que possui uma tradição histórica desde a Grécia no campo da medicina e da filosofia sobreviveu por séculos como o principal diagnóstico de perturbação mental, quando no século XX, com a ascensão da psiquiatria, passou a designar certos sintomas mais específicos. Na filosofia ela foi parcialmente suplantada pela noção de angústia. Acreditamos, no entanto, que essas especificações e substituições representam uma perda da dimensão que o termo continha historicamente. E que apontava na direção do que falha na hora da representação. Ao que tudo indica, onde o termo melancolia melhor sobrevive hodiernamente como prática reflexiva parece ser na inflexão da história da arte rumo ao tipo de ciência sem nome pensada por Aby Warburg. Isso significa que pensar a melancolia é um pensar sobre as imagens. Tendo como efeito o fazer falar dos fantasmas em um tempo de fantasmagoria absoluta, no qual, frente às inúmeras fraturas do que se apresenta como realidade, o risco de desabamento generalizado das estruturas se apresenta como uma ameaça real.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVida nas grandes cidadespt_BR
dc.subjectTeoria do fantasmapt_BR
dc.subjectMelancoliapt_BR
dc.subjectImagem e capitalismopt_BR
dc.subject.otherImagem (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherMelancolia na literaturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura História e críticapt_BR
dc.subject.otherEmoções Aspectos sociaispt_BR
dc.titleUrbe melancólica: espectros de Eros na metrópolept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andr__pereira_de_souza_tese.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.