Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BAFFDH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Castello Brancopt_BR
dc.contributor.referee1Vera Lucia de Carvalho Casa Novapt_BR
dc.contributor.referee2Cesar Geraldo Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee3Paulo Fonseca Andradept_BR
dc.contributor.referee4Cinara de Araujo Soarespt_BR
dc.creatorCarlos Eduardo Batista de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T19:04:38Z-
dc.date.available2019-08-14T19:04:38Z-
dc.date.issued2018-11-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-BAFFDH-
dc.description.abstractThe cinema of Agns Varda, called by the author Cinecriture, observed from the theoretical operators or figures of Maria Gabriela Llansol, is the purpose that guides this reading, which aims to peer, in the space of the Vardian work, the conception of 'a true Fiction 'In the light of the textuality -Llansolian key figure. For this purpose, we will see three films of Agns Varda: Cléo from 5 to 7 (1962); The Gleaners and I (2000); and, conducted in collaboration with JR, Faces Places (2017). The connection between desire and scripture in Roland Barthes; the conception of affect developed by Espinosa, through the reading of Gilles Deleuze; the notion of letter in Lacan, as worked out by Lucia Castello Branco; and, also, the question of the transparency of images, found in Francis Wolff, amplified by the Llansolian thought, are the theoretical bases of this work.pt_BR
dc.description.resumoO cinema de Agnès Varda, denominado pela autora cinecriture, observado a partir dos operadores teóricos, ou figuras, de Maria Gabriela Llansol, é o interesse que orienta esta leitura, que objetiva perscrutar, no espaço da obra vardiana, a concepção de uma verdadeira ficção, à luz da textualidade figura-chave llansoliana. Com esse intuito, percorrer-se-ão quatro filmes de Agnès Varda: Cléo de 5 às 7 (1962); Ulisses (1984); Os catadores e eu (2000); e, realizado em colaboração com o artista urbano JR, Visages Villages (2017). A relação entre desejo e escritura em Roland Barthes; a concepção de afeto desenvolvida por Espinosa, através da leitura de Gilles Deleuze; a noção de letra em Lacan, conforme trabalhada por Lucia Castello Branco; e, também, a questão da transparência das imagens, encontrada em Francis Wolff, amplificadas pelo pensamento llansoliano, são as bases teóricas deste trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAgnès Vardapt_BR
dc.subjectdocumentáriopt_BR
dc.subjectEscriturapt_BR
dc.subjectMaria Gabriela Llansolpt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura e psicanálisept_BR
dc.subject.otherCinema Estéticapt_BR
dc.subject.otherVarda, Agnès, 928- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherLiteratura stéticapt_BR
dc.subject.otherLlansol, Maria Gabriela, 1931-2008 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherDiscursos portugueses História e críticapt_BR
dc.titleDespontar uma linha de fulgor: a cinescritura de Varda à luz da textualidade de Llansolpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_carlos_eduardo_batista_de_souza.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.