Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-BAFFDH
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Lucia Castello Branco | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Vera Lucia de Carvalho Casa Nova | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Cesar Geraldo Guimaraes | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Paulo Fonseca Andrade | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Cinara de Araujo Soares | pt_BR |
dc.creator | Carlos Eduardo Batista de Souza | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T19:04:38Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T19:04:38Z | - |
dc.date.issued | 2018-11-30 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-BAFFDH | - |
dc.description.abstract | The cinema of Agns Varda, called by the author Cinecriture, observed from the theoretical operators or figures of Maria Gabriela Llansol, is the purpose that guides this reading, which aims to peer, in the space of the Vardian work, the conception of 'a true Fiction 'In the light of the textuality -Llansolian key figure. For this purpose, we will see three films of Agns Varda: Cléo from 5 to 7 (1962); The Gleaners and I (2000); and, conducted in collaboration with JR, Faces Places (2017). The connection between desire and scripture in Roland Barthes; the conception of affect developed by Espinosa, through the reading of Gilles Deleuze; the notion of letter in Lacan, as worked out by Lucia Castello Branco; and, also, the question of the transparency of images, found in Francis Wolff, amplified by the Llansolian thought, are the theoretical bases of this work. | pt_BR |
dc.description.resumo | O cinema de Agnès Varda, denominado pela autora cinecriture, observado a partir dos operadores teóricos, ou figuras, de Maria Gabriela Llansol, é o interesse que orienta esta leitura, que objetiva perscrutar, no espaço da obra vardiana, a concepção de uma verdadeira ficção, à luz da textualidade figura-chave llansoliana. Com esse intuito, percorrer-se-ão quatro filmes de Agnès Varda: Cléo de 5 às 7 (1962); Ulisses (1984); Os catadores e eu (2000); e, realizado em colaboração com o artista urbano JR, Visages Villages (2017). A relação entre desejo e escritura em Roland Barthes; a concepção de afeto desenvolvida por Espinosa, através da leitura de Gilles Deleuze; a noção de letra em Lacan, conforme trabalhada por Lucia Castello Branco; e, também, a questão da transparência das imagens, encontrada em Francis Wolff, amplificadas pelo pensamento llansoliano, são as bases teóricas deste trabalho. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Agnès Varda | pt_BR |
dc.subject | documentário | pt_BR |
dc.subject | Escritura | pt_BR |
dc.subject | Maria Gabriela Llansol | pt_BR |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject | Literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura e psicanálise | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema Estética | pt_BR |
dc.subject.other | Varda, Agnès, 928- Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura stética | pt_BR |
dc.subject.other | Llansol, Maria Gabriela, 1931-2008 Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Discursos portugueses História e crítica | pt_BR |
dc.title | Despontar uma linha de fulgor: a cinescritura de Varda à luz da textualidade de Llansol | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_carlos_eduardo_batista_de_souza.pdf | 2.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.