Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BDRGRB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Thais Flores Nogueira Dinizpt_BR
dc.contributor.referee1Thomas La Borie Burnspt_BR
dc.contributor.referee2Camila Augusta Pires de Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee3Miriam de Paiva Vieirapt_BR
dc.contributor.referee4Maria Clara Versiani Galerypt_BR
dc.contributor.referee5Célia Maria Arns de Mirandapt_BR
dc.creatorFlavia Rodrigues Monteiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T10:02:36Z-
dc.date.available2019-08-12T10:02:36Z-
dc.date.issued2019-04-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-BDRGRB-
dc.description.abstractMultiple theoretical contributions in media studies may generate conflicts that impair the understanding of key concepts. In order to mitigate these conflicts, this dissertation proposes an analogical approach inspired by nature, in which processes related to chemical solutions illustrate media dynamics. Solvents represent the materiality of the medium; solutes are connected to the human cognition. The result is an Art Solution. The configurations of solute and solvent, i.e. the possible variations and referential levels of their elements, are the entropy of an Art solution. As an artistic alchemist, Shakespeare provides material to illustrate my analogy concerning the internal dynamics of media manifestations (entropic remediations), and the interactions among hypotextual and hypertextual elements (palimpsestic entropy). Anoverview of the Bards legacy, from sources to contemporary derivations, reveals recurrent elements that touch on human nature. The political content of Coriolanus and the gender conflict in Much Ado About Nothing support this point. By (re)mediating Shakespeare, the arts channel human essence, either in simple configurations or in complex mediaticmanifestations. A hybrid solvent, broadcast theater exemplifies the entropic peak in Shakespearean hypertexts. The introduction and analysis of its productions of Coriolanus and Much Ado About Nothing in comparison to other screen adaptations attest these entropic movements in solvent and solute. Ultimately, we learn that man-made phenomena are closely related to natural phenomena, sharing even future projections. Also, despite technological improvements, human societies are still moved by the same dynamics of power, supportingShakespeares topicality.pt_BR
dc.description.resumoMúltiplas contribuições teóricas em estudos de mídia podem gerar conflitos que dificultam a compreensão de conceitos-chave. A fim de mitigar esses conflitos, esta tese propõe uma abordagem analógica inspirada na natureza, na qual processos relacionados a soluçõesquímicas ilustram dinâmicas midiáticas. Solventes representam a materialidade da mídia; solutos estão ligados à cognição humana. O resultado é uma Solução Artística. Configurações de soluto e solvente, isto é, as possíveis variações e níveis referenciais de seus elementos, são a entropia de uma Solução Artística. Como um alquimista da arte, oShakespeare fornece material para ilustrar minha analogia sobre a dinâmica interna das manifestações midiáticas (remediações entrópicas) e as interações entre elementos hipotextuais e hipertextuais (entropia palimpséstica). Uma visão geral do legado do Bardo,das fontes às derivações contemporâneas, revela elementos recorrentes que lidam com a natureza humana. O teor político de Coriolano e o conflito de gênero em Muito Barulho por Nada apoiam esse argumento. Ao (re)mediar Shakespeare, as artes canalizam a essência humana, seja em configurações simples ou em manifestações midiáticas complexas. Um solvente híbrido, o broadcast theater exemplifica o ápice entrópico nos hipertextos shakespeareanos. A apresentação e análise de suas produções de Coriolano e Muito Barulho por Nada em comparação com outras adaptações fílmicas atestam esses movimentos entrópicos em solvente e soluto. Em última análise, aprendemos que fenômenos produzidos pelo homem estão intimamente ligados aos fenômenos naturais, compartilhando até mesmo projeções futuras. Além disso, apesar da evolução tecnológica, as sociedades humanas ainda são movidas pelas mesmas dinâmicas de poder, dando apoio à atualidade de Shakespeare.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectentropypt_BR
dc.subjectShakespearept_BR
dc.subjectsolutionspt_BR
dc.subjectintermedialitypt_BR
dc.subjectreceptionpt_BR
dc.subjectbroadcast theaterpt_BR
dc.subject.otherShakespeare, William 1564-1616 Adaptações para o cinemapt_BR
dc.subject.otherLiteratura inglesa Adaptações para o cinemapt_BR
dc.subject.otherShakespeare, William, 1564-1616 Muito barulho por nada Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherEntropiapt_BR
dc.subject.otherIntermidialidadept_BR
dc.subject.otherShakespeare, William, 1654-1616 Coriolano Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleStaging Shakespeare: (Dis)solutions in Intermedial Processes Belo Horizonte Faculdade de Letras Universidade Federal de Minas Gerais 2019pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_fl_via_rodrigues_monteiro.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.