Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BBYJ9D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Regina Emery Quitespt_BR
dc.contributor.referee1Alessandra Rosadopt_BR
dc.contributor.referee2Rita Lages Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee3Beatriz Ramos de Vasconcelos Coelhopt_BR
dc.contributor.referee4José Afonso Medeiros Souzapt_BR
dc.creatorIdanise Sant'ana Azevedo Hamoypt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T11:18:38Z-
dc.date.available2019-08-13T11:18:38Z-
dc.date.issued2017-11-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LOMC-BBYJ9D-
dc.description.abstractIn Belém do Pará, Brazil, the highlight of Catholic celebrations is the procession of the Círio de Nazaré, that is held in October, in the capital itself and in the other cities of the region, with the worship of Our Lady of Nazareth . Starting from issues that embraces historical studies, iconographic, anthropological and devotional, this thesis aims to investigate four images of Our Lady of Nazareth in Pará and the same time, to investigate its origin in the Shrine of Our Lady of Nazareth in Portugal. From the iconographic point of view we find a variety of representations which embraces several models that are represented through sculpture, painting and engraving, and had been spread in other regions of the Brazil. We also present the devotional meaning of these images which are an intrinsic part of the Feast of the Círio de Nazaré, which received the title of Intangible Heritage of Humanity by Unesco. Aiming the preservation of this sculptural collection, we also present several conservation protocols for these works which are between the material and immaterial and are part of the identity of the people of the Pará, preserving their materiality.pt_BR
dc.description.resumoEm Belém do Pará, no Brasil, o ponto alto de celebrações católicas é o evento da procissão do Círio de Nazaré, realizado em outubro, na própria capital e em outras cidades da região, tendo como protagonista o culto à imagem de Nossa Senhora de Nazaré. Partindo de questões que envolvem estudos históricos, iconográficos, antropológicos e devocionais, esta tese tem como objetivo investigar quatro imagens de Nossa Senhora de Nazaré no Pará e paralelamente pesquisar sua origem, no Santuário de Nossa Senhora de Nazaré, em Portugal. Do ponto de vista iconográfico encontramos uma variedade de representações que imbricam vários modelos que são representados através da escultura, pintura e gravura e que tiveram sua difusão em outras regiões do Brasil. Apresentamos também o significado devocional dessas imagens que são parte intrínseca da festa do Círio de Nazaré, o qual recebeu o título de Patrimônio Imaterial da Humanidade pela Unesco. Buscando a preservação desse acervo escultórico apresentamos, também, diversos protocolos de conservação para essas obras que transitam entre o material e imaterial fazendo parte da identidade do povo paraense, preservando assim sua materialidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNossa Senhora de Nazarépt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectConservação preventivapt_BR
dc.subjectIconografiapt_BR
dc.subjectDevoçãopt_BR
dc.subjectPortugalpt_BR
dc.subject.otherArte Conservação e restauraçãopt_BR
dc.subject.otherConservação preventivapt_BR
dc.titleImagens de Nossa Senhora de Nazaré: iconografia, devoção e conservaçãopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_idanise_sant_ana_azevedo_hamoy.pdf14.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.