Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MGSS-9VYMJL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Aderlande Pereira Ferrazpt_BR
dc.contributor.referee1Evelyne Jeanne A A M D Madureirapt_BR
dc.contributor.referee2Eliana Dias Matospt_BR
dc.creatorAna Flavia Torquetti Domingues Cruzpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T03:10:19Z-
dc.date.available2019-08-14T03:10:19Z-
dc.date.issued2015-02-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MGSS-9VYMJL-
dc.description.abstractThe advances made in recent decades with regard to mother tongue teaching attach to the text, in reading or in writing, an important role in the classroom, which deconstructs the school practices that overestimate the teaching of grammar rules. In line with the proposals thatcombine the used language to the pedagogical demands, lexicons scholars have sought alternatives to a more assertive treatment of this aspect in this context, since it has been neglected by teachers and authors of teaching materials, although the word constitutes, inessence, any verbal text. Faced with few changes perceived in the treatment of the lexicon in teaching materials, which has negative repercussions, for example, in reading skills to be developed by students-readers, this study in Applied Linguistics aims to list the strategies that combine the lexicon teaching and reading from a text view. Another purpose of this work is to understand how the teaching collection intended for elementary school entitled Projeto Teláris Português (Telaris Project Portuguese) combines the above aspects, which led to the proposal to reformulate some of the exercises of such textbooks. Relying, as well, in Linguisticsand researches made by Orlandi (1999), Travaglia (2002), Antunes (2003), Dell'Isola (2005), Ferraz (2006), Elias and Koch (2012) and Kock (2014), this paper intends to contribute to the development of language skills of Brazilian students.pt_BR
dc.description.resumoOs avanços conquistados nas últimas décadas no que diz respeito ao ensino de língua materna atribuem ao texto, seja à sua leitura ou à sua escrita, protagonismo nas salas de aula, o quedesconstrói as práticas escolares que superestimam o ensino da gramática normativa. Emconsonância com as propostas que aliam a língua em uso às demandas pedagógicas, estudiosos do léxico têm buscado alternativas para um tratamento mais assertivo de tal aspecto nesse contexto, uma vez que ele vem sendo negligenciado por professores e por autores de materiais didáticos, embora a palavra constitua, em sua essência, qualquer texto verbal. Diante das poucas evoluções percebidas no tratamento dado ao léxico em materiais didáticos, o que repercutenegativamente, por exemplo, nas habilidades de leitura a serem desenvolvidas por alunosleitores, o presente trabalho em Linguística Aplicada visa a elencar estratégias que aliem os ensinos de léxico e de leitura a partir de uma perspectiva textual. Outro propósito destadissertação é compreender como a coleção didática destinada ao ensino fundamental intitulada Projeto Teláris Português associa os aspectos supracitados, o que levou à proposição de reformulação de alguns dos exercícios de tais livros didáticos. Apoiando-se, assim, naLinguística Textual e nas pesquisas realizadas por Orlandi (1999), Travaglia (2002), Antunes (2003), DellIsola (2005), Ferraz (2006), Elias e Koch (2012) e Kock (2014), este trabalho pretende contribuir para o desenvolvimento das competências linguísticas de alunos brasileiros.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectlivro didáticopt_BR
dc.subjectleiturapt_BR
dc.subjectCompetência lexicalpt_BR
dc.subjectensinopt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherLingüística aplicadapt_BR
dc.subject.otherLivros didáticos Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherLingua portuguesa Escritapt_BR
dc.subject.otherLingüística textualpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Lexicologiapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.titleLéxico e livro didático: estratégias para o desenvolvimento da leiturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_vers_o_mar_o.pdf13.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.