Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-8STQR2
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A construção de um patrimônio cultural: o tombamento federal de Cataguases, Minas Gerais
Authors: Paulo Herique Alonso
First Advisor: Leonardo Barci Castriota
First Referee: Flavio de Lemos Carsalade
Second Referee: Marcos Olender
Abstract: Cataguases, município do Estado de Minas Gerais, obteve destaque nacional por suas manifestações culturais no século XX: o ciclo de cinema de Humberto Mauro e a literatura do grupo modernista Verde, na década de 1920; a arquitetura modernista com mobiliário, paisagismo, artes aplicadas e acervo artístico, a partir da década de 1940, sendo a maior parte de autoria da vanguarda de arquitetos e artistas modernos do Rio de Janeiro. Em 1994, o IPHAN, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, reconhecendo o valor cultural dessas manifestações, efetua o tombamento da cidade com o estabelecimento de uma poligonal de proteção no centro histórico e inclusão de dezesseis bens imóveis tombados individualmente. Esta dissertação investiga o tombamento federal da cidade, abordando os conceitos que o embasaram, a escolha de algumas áreas e bens imóveis que foram tombados outros que não foram protegidos e demais questões presentes no processo do tombamento. Um dos principais interesses neste tema é o fato de ser um tombamento que vem apontar uma diferenciação em relação ao que, normalmente, vinha acontecendo na proteção federal de conjuntos urbanos, na trajetória anterior do IPHAN. Abrange o período dos primeiros contatos entre a cidade e o IPHAN, em 1987 passando pela notificação de tombamento, em 1994, pela inscrição nos livros do tombo, em 2003, até 2009, quando centra nas questões relativas à gestão daquele patrimônio.
Abstract: Cataguases in Minas Gerais State is a city which stood out for its cultural events in the 20th century: the period of Humberto Mauro cinema and the literature of the Modernist Group Verde, in the 1920s; the modernist architecture with furniture, landscaping, applied arts and the artistical collection from 1940s, great part of the founders of the modern vanguard of architects and artists who acted in Rio de Janeiro. In 1994, IPHAN, the Institute of National Historical and Artistical Heritage recognized the value of such events and put the city under the governmental trusting by establishing a polygonal of preservation in the historical center and the inclusion of sixteen buildings put individually under the governmental trusting. This dissertationinvestigates the way IPHAN managed to make the heritage of Cataguases nationally recognized, as the actions to implement such a recognition and how it has been acting on the preservation of the heritage of the city. It is approached the governmental trusting of Cataguases, the concepts which it was based on, the choiceof some areas and buildings put or not under the governmental trusting and other issues in such a process. One of the main interests in this theme is the fact that this is a protection of urban sets diferently made by the previous IPHAN. The first contacts between the city and IPHAN, in 1987, the process of governmental trusting itself in 1994 until its registering in the official documents only in 2003, until 2009 and the importance iven to the issues related to the managing of this patrimony are also.
Subject: Patrimônio histórico Cataguases (MG)
Patrimonio cultural Proteção
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-8STQR2
Issue Date: 5-Mar-2010
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_paulo_alonso_2010_macps.pdf62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.