Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-AKHQ6R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Paula Baltazar dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Silke Kapppt_BR
dc.contributor.referee2Heloisa Soares de Moura Costapt_BR
dc.creatorHelena Fatima Alves Martins Miranda Lanapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T20:50:43Z-
dc.date.available2019-08-12T20:50:43Z-
dc.date.issued2016-07-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-AKHQ6R-
dc.description.abstractThis thesis presents a process of technical assistance in the production of a facility for collective use in Dandara land occupation. In its context there is a diversity of social actors: from activists in political organization to technical supporters in which architects play a main role. Although activists and supporters can contribute enormously to the occupation by giving it some level of legitimacy, their practices can reinforce relations of dependency through welfarism and constrain the autonomy of the occupants. This dependency is reflected by the stimulation of passivity and alienation of the occupants, which promoted the consolidation of a heteronomous power in the occupation. In order to disrupt these relations of dependency and heteronomy, the production of the facility had, as a theoretical benchmark the concept of real community as a place for the exercise of individual and collective autonomy opposed to the concept of traditional community as a place of guardianship and heteronomy. The process allowed observation of the limits to autonomy and consequently the limits to the real community and at the same time the means to stimulate autonomy benefits and thus glimpse the theoretical benchmark. It introduces a possible alternative to the conventional practice of architects in occupations. Instead of reinforcing relations of dependency, they can stimulate autonomy gains.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação apresenta um processo de assessoria técnica na produção de um equipamento coletivo na Ocupação Dandara. Nesse contexto se inserem diversos atores: militantes da organização política além dos técnicos apoiadores, dentre os quais os arquitetos assumem uma posição de destaque. Se por um lado os militantes e apoiadores contribuem enormemente com a Ocupação, conferindo-lhe maior legitimidade, por outro lado tal atuação engendra relações de dependência via assistencialismo que constrange a autonomia dos moradores. Essa dependência tem como reflexo o estímulo à passividade e a alienação desses, o que favoreceu a consolidação de um poder heterônomo na Ocupação. Desejando romper com essa dependência e com a heteronomia, a produção do equipamento coletivo teve como horizonte teórico o conceito de comunidade real, como local do exercício da autonomia individual e coletiva, que é contraposto ao conceito de comunidade tradicional, como local da tutela e da heteronomia. O processo foi o meio pelo qual se observou quais os limites à autonomia e, por conseguinte, à comunidade real e ao mesmo tempo o meio pelo qual se buscou estimular ganhos de autonomia e assim apontar para o horizonte teórico. Ele apresenta uma alternativa possível à atuação convencional dos arquitetos nas ocupações que ao invés de reforçar as relações de dependência estimule ganhos de autonomia.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunidade real e tradicionalpt_BR
dc.subjectAutonomiapt_BR
dc.subjectHeteronomiapt_BR
dc.subjectProdução de equipamento coletivopt_BR
dc.subject.otherMovimentos sociais urbanospt_BR
dc.subject.otherComunidade Organizaçãopt_BR
dc.subject.otherAutonomiapt_BR
dc.titleUma experiência de produção de espaço coletivo na Ocupação Dandara: a comunidade real como horizonte teórico de uma assessoriapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
helena_lana__disserta__o.pdf6.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.