Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-AKNH64
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Eustaaquio dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Alberto Batista Macielpt_BR
dc.contributor.referee2Altino Barbosa Caldeirapt_BR
dc.creatorGeraldo Angelo de Almeida e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T13:27:18Z-
dc.date.available2019-08-11T13:27:18Z-
dc.date.issued2016-12-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-AKNH64-
dc.description.abstractThis thesis investigates the production of the public school buildings in the state of Minas Gerais. In contrast to the importance given by historiography to large public works, singular elements in the landscape of cities, the aim of the present study is to give attention standard school buildings, in which we could define as ordinary architecture, it remains a matter understudied nowadays. Analysing the experience of the public institutions - Campanha de Reparo e Restauração dos Prédios Escolares do Estado (CARRPE) and Comissão de Construção, Ampliação e Reconstrução dos Prédios Escolares do Estado (CARPE) - discussing their relevance to the architectural culture in Minas Gerais, Brazil. This analysis is based on a critical reading of documents, drawings, reports and projects, with emphasis on its production process. The intention is to expand the understanding of this production system and contribute to the reconstruction of its history. Together, CARRPE and CARPE were the public institutions who designed and built most of the school buildings in Minas Gerais (1958-1987). Among other things, it ismalos noteworthy mention in this scenario the peculiarity of the way of public performance of CARPE in relation to other Brazilian experiences with rationalization and standardization constructive. The objective of this study is to analyze projects for school buildings in the State of Minas Gerais through these experiences.pt_BR
dc.description.resumoEm contrapartida à importância dada pela historiografia às grandes obras públicas, elementos singulares na paisagem das cidades, a atenção deste trabalho se volta aos edifícios escolares padronizados, no que poderíamos definir como arquitetura do ordinário, ainda muito pouco estudada. Analisa-se a experiência das instituições públicas Campanha de Reparo e Restauração dos Prédios Escolares do Estado (CARRPE) e Comissão de Construção, Ampliação e Reconstrução dos Prédios Escolares do Estado (CARPE) discutindo sua relevância para a cultura arquitetônica em Minas Gerais, Brasil. Esta análise baseia-se numa leitura crítica de documentos, desenhos, reportagens e obras, com ênfase em seu processo de produção. A intenção é ampliar o entendimento desse sistema de produção e colaborar para a reconstituição de sua história. Em conjunto, CARRPE e CARPE, foram os órgãos públicos que mais projetaram e construíram edifícios escolares em Minas Gerais (1958-1987). Entre outras coisas, destaca-se nesse cenário a peculiaridade da forma da atuação pública da instituição em relação a outras experiências brasileiras com racionalização e padronização construtiva. O objetivo deste trabalho é analisar projetos dos edifícios escolares por intermédio dessas experiências.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRacionalização construtivapt_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subjectCARPEpt_BR
dc.subjectPadronizaçãopt_BR
dc.subjectArquitetura escolarpt_BR
dc.subjectEscola públicapt_BR
dc.subject.otherConstrução civil Técnicapt_BR
dc.subject.otherArquitetura pública Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherEdifícios escolarespt_BR
dc.titleArquitetura escolar em Minas Gerais: a experiência da CARPEpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
npgau_diss_geraldoangelosilva_r10.pdf15.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.