Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-AQARR7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee1Blanca Luz Britespt_BR
dc.contributor.referee2Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.creatorRachel da Silva Falc?o Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T23:11:24Z-
dc.date.available2019-08-10T23:11:24Z-
dc.date.issued2011-05-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-AQARR7-
dc.description.abstractThis research investigates, analyses and confirms the active participation of the contemporary artist in social and spatial reconfiguration processes, from collaborative artistic practice, with emphasis on proposals of community-based art. Taking as initial motivation our personal involvement, as artist, in such practices, we set the analysis of issues that we consider essential and illuminating in such processes, which are: 1) The political dimension of aesthetic actions of the past rescuing, recovering and make possible to highlight references which are able to trace some of the genealogical links of current practices; 2) The aesthetic dimension of everyday issues trying to understand present artistic practices interest and range with respect to the common life, their events and their problems; 3) Ways of thinking (thoughts-actions) and ways of operating (action strategies) used by artists who chose to live art through interactions and interventions (experiences-actions) that are performed in a participatory and collaborative way in the social and physical environment built by man. We still dare to articulate the work of art (related to the collaborative artistic practices) with some philosophical concepts we believe contain in themselves the dynamism that moves these proposals toward the possible not yet performed. Theory and practice are added up each other to affirm the necessary adoption of an aesthetic stance (sensible) proposed by contemporary artist as the only able to lead to procedural, experiential and dialogical practices, that become effective as sharing and transdisciplinary creative and productive processes, guided by an integrative and holistic vision of life.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa investiga, analisa e confirma a participação efetiva do artista contemporâneo em processos de reconfiguração sociais e espaciais, a partir das chamadas práticas artísticas colaborativas, com ênfase nas propostas de community-based art. Tendo como motivação inicial nosso envolvimento pessoal, enquanto artista, em práticas dessa natureza, enveredamos pela análise de questões que consideramos fundamentais e esclarecedoras de tais processos, quais sejam: 1) A dimensão política de ações estéticas do passado resgatando e destacando referências capazes de traçar alguns dos possíveis veios genealógicos das práticas atuais; 2) A dimensão estética de questões cotidianas buscando compreender o interesse e o alcance das práticas artísticas desenvolvidas nos dias de hoje no que diz respeito à vida comum, seus acontecimentos e suas problemáticas; 3) Os modos de pensar (pensamentos-ações) e os modos de operar (estratégias de atuação) utilizados pelos artistas que optaram por viver a arte através de interações e intervenções (experiências-ações) que se realizam de maneira participativa e colaborativa no ambiente social e fisicamente construído pelo homem. Ousamos, ainda, articular o fazer artístico das práticas colaborativas a alguns conceitos filosóficos que julgamos que contêm em si o dinamismo que move estas propostas em direção ao possível ainda não realizado. Teoria e prática somam-se para afirmar a necessária adoção de uma postura estética (sensível) que é proposta pelo artista contemporâneo como a única capaz de conduzir a práticas processuais, vivenciais e dialógicas que se efetivem como processos de criação e produção compartilhados, transdisciplinares e pautados em uma visão integral e integradora da vida.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas artísticas colaborativaspt_BR
dc.subjectPostura estética e dimensão políticapt_BR
dc.subjectExperiências-ações e Pensamentos-açõespt_BR
dc.subjectCommunity-based artpt_BR
dc.subjectInterações e intervençõespt_BR
dc.subjectArtista contemporâneopt_BR
dc.subject.otherArte Aspectos políticospt_BR
dc.subject.otherArtes e sociedadept_BR
dc.subject.otherArtistas Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleInterações e intervenções: a participação do artista contemporâneo em processos de reconfiguração sociais e espaciaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_intera__es_e_interven__es___rachel_falc_o___macps___2011__5mb.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.