Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-72UHAB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Barci Castriotapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee2Fábio Duarte de Araújo Silvapt_BR
dc.creatorWagner de Souza Rezendept_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T22:30:11Z-
dc.date.available2019-08-11T22:30:11Z-
dc.date.issued2006-11-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-72UHAB-
dc.description.abstractThe demands for accuracy and reliable in surveying the geometric forms of the built environment have reached in present days an interest never seen before in the History of Architecture and Urban Planning. This could be verified through a crescent amount of contemporary projects that are dedicated to the acquisition, processing, interpretation and 3D reconstruction of building models, archeological artifacts and cities. The foremost aim of this dissertation is thus a critical analysis of the cultural transformations involved in the application of digital technologies in the documentation processes and in the investigation of the contemporary cities. Another aim is to find elements to answer some fundamental questions in order to clarify the connections among photogrammetry, graphic computing and Architecture. The first part is dedicated to the initial movement in that sense, in the analysis of the text Descriptio Urbis Romae, from Leon Battista Alberti, a referential writing that represents the first indication on the habit of measuring the world. The next part of this work is an attempt to demonstrate how projective geometry, stereoscopy and photography, both invented and improved in the nineteenth century, become part of a new discipline, named photogrammetry. The new possibilities that architectural photogrammetry have put forward on the preservation of historical heritage, on architectural surveying and on town planning are then presented with the intention of proceeding a critical approach of the tools for documenting and investigating of the cities. Finally, this dissertation focuses the drawbacks, interferences and possible interactions among digital photogrammetry, computer vision and Architecture. Revealing the divergences and convergences between analogical and digital technologies, whether in the representation or in the construction of 3D models, the autor is trying to lay down some appropriate questions on the knowledge by simulation, mainly starting from dialogue with the text of Pierre Lévy. The aim of this work is, at last instance, appointing new visions on the computadorized simulation in Architecture and Urbanism, exploiting efficient and feasible methodologies.pt_BR
dc.description.resumoAs exigências por levantamentos minuciosos e confiáveis dos ambientes construídos pela humanidade têm alcançado, na atualidade, um interesse inédito na História da Arquitetura e do Urbanismo. Ilustram essa constatação os diversos projetos contemporâneos dedicados à aquisição, ao processamento, interpretação e reconstrução tridimensional de modelos de edificações, de artefatos arqueológicos e de cidades. O objetivo principal desta dissertação é empreender uma análise crítica das transformações culturais que apontam para a utilização de tecnologias digitais nos processos de documentação e nos estudos das cidades contemporâneas e se constitui na busca de elementos para responder a algumas questões fundamentais para esclarecer as conexões entre Fotogrametria, Ciências da Computação e Arquitetura. Para isso, parte da análise do texto Descriptio Urbis Romae, de Leon Battista Alberti, procurando em seguida demonstrar como a geometria projetiva, a estereoscopia e a fotografia, inventadas e aprimoradas no século XIX, tornam-se partes de uma nova disciplina, denominada Fotogrametria. As novas possibilidades que a fotogrametria arquitetônica tem oferecido na preservação do patrimônio histórico, na investigação arquitetônica e no planejamento das cidades são apresentadas com o intuito de proceder a um exame crítico das ferramentas para a documentação e o estudo das cidades. Finalmente, esta dissertação se concentra nas limitações, interferências e interações possíveis entre fotogrametria digital, visão computacional e Arquitetura. Ao revelar as divergências e convergências entre as tecnologias analógicas e digitais, seja na representação ou na construção de modelos tridimensionais, procuram-se estabelecer algumas questões pertinentes sobre o conhecimento por simulação, principalmente a partir do diálogo com o texto de Pierre Lévy. O objetivo desta análise é, em última instância, apontar novos caminhos para a simulação computadorizada em Arquitetura e Urbanismo utilizando metodologias eficientes e acessíveis.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArquitetura e urbanismopt_BR
dc.subjectFotogrametria arquitetônicapt_BR
dc.subjectTecnologia da Informaçãopt_BR
dc.subjectSimulaçãopt_BR
dc.subject.otherFotogrametriapt_BR
dc.subject.otherArquitetura Inovações tecnológicaspt_BR
dc.titleMedida por medida: da representação à simulação, do analógico ao digitalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissert_wagner.pdf5.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.