Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7D3PBM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Celina Borges Lemospt_BR
dc.contributor.referee1Jose dos Santos Cabral Filhopt_BR
dc.contributor.referee2Virginia de Araujo Figueiredopt_BR
dc.creatorWebbert Soares Caldeirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:56:23Z-
dc.date.available2019-08-10T08:56:23Z-
dc.date.issued2007-11-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-7D3PBM-
dc.description.abstractThe dissertation analyzes the discourse in the golden age of Brazilian modern architecture. The aim is to verify, highlight, and analyze part of the constitution of the knowledge of this period. The philosophical universe of Michel Foucault is the recurring theoretical landmark whose archeological method was emphasized and that, unlike the traditional hermeneutics, does not seek what is hidden in the discourse. A temporary genealogy of the Brazilian modern architecture is presented, consisting of multiple occurrences. Foucaults contribution is connected to the thinking of the difference. This comprehends the being as a fragile category, as opposed to the metaphysical tradition that considers it a unification. Based on Nietzsche and Heidegger, thinking the difference subtracts this supposed unit, freeing the being in its multiplicity, temporality, absence, and appearance. In Foucault, a type of finiteness based on the elements not having the being as author emerges, which conditions the new relations among the subject, the statement, and the history. His thinking attributes to the statements based on the same discursive formation the concept of discourse, and to the management between statements and visibilities the sense of knowledge. The dissertation characterized the discourse formation of the golden age of Brazilian modern architecture in its objects, modes of statements, concepts, and strategies. Three discontinuities between the 1920s and the present days have been highlighted. In the beginning, the subject lacked the experience with the object and was immersed in the idealization of a material culture for the Brazilian architecture. With the firstmodern constructions came the specificity of each work, its discovery by the other foreigner, and the relation between architecture and the Brazilian State. Once the hegemony of the new architecture was affirmed, it became alterity itself. With the exhaustion of the Brazilian modern paradigm in the post-Brasilia, there was the last discontinuity, marked by the discourse of reminiscence. The descentralization of the subject in the selected textual fragments is linked to categories such as temporality, differentiation, discovery, recognition, alterity, exhaustion, and reminiscence. The architecture and its discourse require specific investigation, which makes it necessary, in the conclusion of the work,to proceed in the direction of a more comprehensive genealogy of Brazilian modernism. In this new project, the architectural work must be seen as locus and material synthesis of the power systems involving it. In an inverse dislocation, the creation of its identity will be investigated in the regions with a possible absence of these forces, defining it as a fundamental experience.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação analisa o discurso sobre a fase áurea da arquitetura moderna brasileira. O objetivo é verificar, destacar e analisar parte da constituição dos saberes desse período. O universo filosófico de Michel Foucault é o marco teórico recorrente, tendo sido dado ênfase ao seu método arqueológico, que, ao contrário da hermenêutica tradicional, não busca o oculto do discurso. Uma genealogia provisória da arquitetura moderna brasileira é apresentada, constituída por múltiplos acontecimentos. A contribuição foucaultiana liga-se ao chamado pensamento da diferença. Este compreende o ser como categoriafrágil, numa oposição à tradição metafísica que o tem como unificação. Com base em Nietzsche e Heidegger, o pensar a diferença subtrai essa suposta unidade, libertando o ser em sua multiplicidade, temporalidade, ausência e aparência. Em Foucault emerge um tipo de finitude fundada nos elementos que não têm o ser como autor, o que condiciona as novas relações entre o sujeito, o enunciado e a história. O seu pensamento atribui aos enunciados apoiados numa mesma formação discursiva o conceito de discurso e ao agenciamento entre enunciados e visibilidades o sentido do saber. A dissertação caracterizou a formação discursiva da fase áurea da arquitetura moderna brasileira em seus objetos, modalidades de enunciação, conceitos e estratégias. Foram destacadas três descontinuidades entre a década de 1920 e os dias atuais. Inicialmente, o sujeito encontrou-se desprovido da experiência com o objeto e imerso na idealização de uma cultura material para a arquitetura brasileira. Com as primeiras construções modernas, surgiram a especificidade de cada obra, a sua descoberta pelo outro estrangeiro e a relação entre a arquitetura e o Estado Brasileiro. Afirmada a hegemonia da nova arquitetura, ela própria setornou alteridade. Com o esgotamento do paradigma moderno brasileiro no pós-Brasília, seguiu-se a última descontinuidade, marcada pelo discurso de rememoração. O descentramento do sujeito nos fragmentos textuais selecionados vincula-se a categorias como temporalidade, diferenciação, descoberta, reconhecimento, alteridade, esgotamento e rememoração. A arquitetura e seu discurso demandam investigações específicas, o que torna necessário, na conclusão do trabalho, que se prossiga na direção de uma genealogia mais abrangente do modernismo brasileiro. Neste novo projeto, aobra arquitetônica deverá ser vista como locus e síntese material dos sistemas de poder que a envolvem. Num deslocamento inverso, a criação de sua identidade será investigada nas regiões passíveis da ausência dessas forças, definindo-a como uma experiência fundamental.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria da arquiteturapt_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectArquitetura moderna brasileirapt_BR
dc.subject.otherArquitetura brasileira Estudo e ensino Séc XXpt_BR
dc.subject.otherArquitetura moderna Brasil Séc XXpt_BR
dc.titleUma arqueologia do modernismo brasileiro: o discurso da arquitetura nos seus fragmentos textuais e múltiplos vetores que compõem o seu acontecimentopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_webbert.pdf18.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.