Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7TGP6T
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Celina Borges Lemospt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Antonio Leite Brandaopt_BR
dc.contributor.referee2Agnaldo Aricê Caldas Fariaspt_BR
dc.creatorPaula Zasnicoff Duarte Cardoso da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T09:38:12Z-
dc.date.available2019-08-11T09:38:12Z-
dc.date.issued2007-11-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-7TGP6T-
dc.description.abstractThis dissertation presents a study of the public dimension of contemporary museum architecture based on the analysis of three projects: the Pinacoteca do Estado de São Paulo (1993-1998), by Paulo Mendes da Rocha, the Fundação Iberê Camargo (1998-2007), in Porto Alegre, by Álvaro Siza and the 21st Century Museum of Art, Kanazawa (1999-2004), in Japan, by Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa. This research presents a discourse on the interface between architecture,art and education. It investigates the ways in which architecture might be used to maximise the potential of the contemporary museum. To put the theme into context, the study begins with a review of the historical and spatial evolution of the museums, moving on to an analysis of the contemporary projects. The method used divides the analysis into two parts. The first is documentary in character and evaluates each project in terms of four aspects: the institution, the architect, the site and the building. The second part is critical in character and evaluates the public dimension of the projects in question using the following guidelines: projects of action, urban concept, monumentality and relevance to the brief. The work is concluded by a reflexion on the public dimension of architecture and its evolution from modernism to contemporary architecture which seeks to create parameters for future projects.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação apresenta um estudo sobre a dimensão pública da arquitetura contemporânea de museus baseado na análise de três projetos: a Pinacoteca do Estado de São Paulo (1993-1998), de Paulo Mendes da Rocha; a Fundação Iberê Camargo (1998-2007), em Porto Alegre, de Álvaro Siza e o Museu de Arte Contemporânea do século XXI de Kanazawa (1999-2004), no Japão, de Kazuyo Sejima e Ryue Nishizawa. Esta pesquisa pretende discorrer sobre a interface entre arquitetura, arte e educação e investigar possibilidades de aplicação da arquitetura para a potencialização do museu contemporâneo. Para a contextualização do tema, parte-se de uma evolução histórica institucional e espacial dos museus, para então se realizar a análise dos projetos contemporâneos. A metodologia utilizada dividiu a análise em dois momentos, o primeiro de caráter documental, em que os projetos são avaliados sob quatro aspectos: a instituição, o arquiteto, o sítio e o edifício; e o segundo de aporte crítico, em que se avalia a dimensão pública dos projetos em questão utilizando-se dos seguintes balizadores: projetos de ação, proposição urbana, monumentalidade e pertinência programática. Uma reflexão em torno da dimensão pública da arquitetura e sua evolução do movimento moderno à contemporaneidade conclui o trabalho, que busca criar parâmetros para projetos futuros.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecthistóriapt_BR
dc.subjectMuseuspt_BR
dc.subjectarquitetura de museuspt_BR
dc.subject.otherMuseus Historiapt_BR
dc.subject.otherArquitetura de museuspt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.titleA dimensão pública da arquitetura em museus: uma análise de projetos contemporâneospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_paula_zasnicoff.pdf17.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.