Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7YKGBN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee1Alexandre Monteiro de Menezespt_BR
dc.contributor.referee2Paulo Afonso Rheingantzpt_BR
dc.creatorEduardo Campos Moreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T06:32:48Z-
dc.date.available2019-08-12T06:32:48Z-
dc.date.issued2005-10-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-7YKGBN-
dc.description.abstractThe objective of this work it is the construction of arguments in a way to established a theoric foundation of a specific practice of project teaching in architecture. Starting by the consideration of the moment of crisis in which the teaching of this discipline, a didactic proposal is presentedand disserted in this work. The proposal has the art as a paradigmatic horizon, more exactly, the artistic making. Focusing the process of creation, the work of three artists is utilized as a reference. They are: thematerial-intuitive via of Vladimir Tatlijn, the incorporation of invention of Hélio Oiticica and the action-thougths of Allan Wexler. The didactic experiments incorporate the concepts and practices of this artists, valorizing, above all, the experience of corporal making of their works.As an alternative of teaching, the construction process of the projects developed by the students is inserted in their formation, looking for the improvement of the cognitive and operative skills related to the architectonic practice. Searching for the formation of the body as an architect, the experiments try to reduce the distance between the student and the object projected. The students experiment the phases ofthe architectonic production cycle (project, construction and appropriation) condensed in a didactic proposition. In the development of this exercise, it can be noted that together with the execution of the objects, a critical posture in relation to the architectural production is edified.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do trabalho é a construção de argumentos de forma a estabelecer um embasamento teórico relativo a uma prática específica de ensino de projeto em arquitetura. A partir da constatação do momento de crise em que se encontra o ensino dessa disciplina, uma propostadidática é apresentada e dissertada nesse trabalho. A proposta tem como horizonte paradigmático a arte, mais especificamente, o fazer artístico. Enfocando o processo de criação, o trabalho de três artistas é utilizado como referência. São eles: a via de trabalho material-intuitiva de Vladimir Tatlin, a incorporação da invenção de Hélio Oiticica e os pensamentos-ações de Allan Wexler. Os experimentos didáticos incorporam os conceitos e práticas desses artistas, valorizando,sobretudo, a experiência do fazer corpóreo de seus trabalhos. Como alternativa de ensino, o processo de construção dos projetos desenvolvidos pelos alunos é inserido em sua formação, buscando o desenvolvimento de habilidades cognitivas e operativas relacionadas à prática arquitetônica. Procurando a formação do corpo como arquiteto, os experimentos tentam reduzir a distância entre aluno e objeto projetado. Os alunos vivenciam as etapas do ciclo de produçãoarquitetônica (projeto, construção e apropriação) condensadas em uma proposta didática. No desenvolvimento desse exercício, observa-se que juntamente à execução dos objetos, uma postura crítica em relação à produção arquitetônica é edificada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProcesso de criaçãopt_BR
dc.subjectHélio Oiticicapt_BR
dc.subjectProjeto de arquiteturapt_BR
dc.subject.otherArquitetura Artept_BR
dc.subject.otherArquitetura Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProjeto arquitetônico Estudo e ensinopt_BR
dc.title1 / 1: a experiência de projetopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mestrado.pdf7.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.