Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/SLSS-7WMP7D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clarindo Isaias P da S e Paduapt_BR
dc.contributor.referee1Andre Luiz Zambaldept_BR
dc.contributor.referee2Marcia Maria Fusaro Pintopt_BR
dc.contributor.referee3Teresinha Fumi Kawasakipt_BR
dc.contributor.referee4Angelo de Moura Guimaraespt_BR
dc.creatorLuiz Carlos da Silva Luzpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:45:02Z-
dc.date.available2019-08-09T19:45:02Z-
dc.date.issued2009-06-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/SLSS-7WMP7D-
dc.description.abstractThis work presents a method for requirements elicitation for educational software, called Method of Educational Process Modeling (MEPM), based on the methodology for Business Processes Modeling and the Activity Theory. By achieving an integration between Business Process Modeling and the Activity Theory, the MEPM defines the architecture of educational processes considering the structural and behavioral aspects of processes, the educational paradigm of teacher, the dynamics of processes educational, the activities performed by students and content addressed. The architecture of the educational process enables the definition of requirements that support the educational process in a consistent manner and promotes a better understanding of the process, the establishment of a common language between teachers and developers of software and the perception of innovations and improvements in process models. As an example of the applicability of the proposed method, we developed a study case to show how the information related to the process educational are obtained during the modeling and how they are used to obtain the requirements. The study also shows that the method provides the characterization of the educational paradigm of teacher, the description of the educational process and analysis of the participation of the software system in this process. Finally, we present the results, the contributions and future work associated with this work.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho propõe um método de levantamento de requisitos de software educacional, denominado Método de Modelagem de Processos Educacionais (MMPE), que se baseia na metodologia de Modelagem de Processo de Negócio (MPN) e na Teoria da Atividade (TA). Por realizar uma integração entre a Modelagem de Negócio e a Teoria da Atividade, o MMPE define a arquitetura dos processos educacionais considerando os aspectos estruturais e comportamentais dos processos, o paradigma educacional do professor, o dinamismo dos processos educacionais, as atividades realizadas pelos alunos e o conteúdo abordado. A arquitetura do processo educacional possibilita a definição de requisitos que apóiam o processo educacional de maneira consistente e favorece um melhor entendimento do processo, o estabelecimento de uma linguagem comum entre professores e desenvolvedores de software e a percepção de inovações e melhorias nos processos modelados. Como exemplo da aplicabilidade do método proposto, desenvolvemos um estudo de caso para mostrar como as informações relacionadas ao processo educacional são obtidas durante a modelagem e como elas são utilizadas na obtenção dos requisitos. O estudo mostra também que o método propicia a caracterização do paradigma educacional do professor, a descrição do processo educacional e a análise da participação do sistema de software nesse processo. Por fim, apresentamos os resultados, as contribuições e os trabalhos futuros associados a este trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLevantamento de requisitospt_BR
dc.subjectTeoria da atividadespt_BR
dc.subjectSoftware educacionalpt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectModelagem de processos de negociospt_BR
dc.subjectEngenharia de requisitospt_BR
dc.subject.otherModelagem de dadospt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherEngenharia de softwarept_BR
dc.subject.otherEducação Programas de computadorpt_BR
dc.titleMMPE: um método de modelagem de processo educacional basedo na modelagem de processo de negócio e na teoria da atividadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
luizcarlosdasilvaluz.pdf3.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.