Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VCSA-6XWPEA
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Eliza Linhares Borges | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Adalgisa Arantes Campos | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Maraliz de Castro Vieira Christo | pt_BR |
dc.creator | Rubia Soraya Lelis Ribeiro | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T15:30:42Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T15:30:42Z | - |
dc.date.issued | 2006-10-03 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VCSA-6XWPEA | - |
dc.description.abstract | The aim of this dissertation about Social History of Culture is to approach the presence of photography, a sign of modernity, in a city of the state of Minas Gerais in Brazil. The specifications of the insertion of São João Del Rei, a city with a strong colonial tradition, are analysed in some speeches about progress and modernity, having André Bellos photographs (1879 1941) as the photograph representations of the city and its inhabitants. For this purpose, the dialogs that he had in his speeches with the modernity and progress, with the universe of photography, and with the speeches about São João Del Rei, produced by academic dissertation authors and chroniclers of local periods, are considered in this piece of work. In this context, the photography appears as a symbol of a kind of modernity that embodies either the signs of material progress and the signs that connect the city and its inhabitants to their ancient colonial times. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo dessa dissertação de História Social de Cultura é abordar a presença da fotografia, signo da modernidade, em uma cidade do interior de Minas Gerais. Analisa-se as especificidades da inserção de São João del Rei, de arraigada tradição colonial, nos discursossobre progresso e modernidade, a partir do trabalho de André Bello (1879-1941), ou seja, das representações fotográficas construídas por ele sobre a cidade e seus habitantes. Para tanto, estaremos considerando os diálogos que esse fotógrafo manteve com os discursos sobre modernidade e progresso, com o universo da fotografia e com os discursos sobre a cidade de São João del Rei, produzidos por memorialistas e cronistas de periódicos locais. Nesse contexto, a fotografia aparece como símbolo de uma modernidade que engloba tanto os signos do progresso material, quanto aqueles que vinculam a cidade e seus habitantes a seu passado colonial. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Fotografias | pt_BR |
dc.subject | André Bello | pt_BR |
dc.subject | História | pt_BR |
dc.subject | Modernidade | pt_BR |
dc.subject | São João Del Rei | pt_BR |
dc.subject.other | História social | pt_BR |
dc.subject.other | São João del Rei (MG) História | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Fotografia São João del Rei (MG) | pt_BR |
dc.subject.other | Bello, André, 1879-1941 | pt_BR |
dc.title | As fotografias de André Bello (1879-1941): imagens da modernidade em São João Del Rei | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o.pdf | 14.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.