Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-6XWPEA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Eliza Linhares Borgespt_BR
dc.contributor.referee1Adalgisa Arantes Campospt_BR
dc.contributor.referee2Maraliz de Castro Vieira Christopt_BR
dc.creatorRubia Soraya Lelis Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T15:30:42Z-
dc.date.available2019-08-13T15:30:42Z-
dc.date.issued2006-10-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-6XWPEA-
dc.description.abstractThe aim of this dissertation about Social History of Culture is to approach the presence of photography, a sign of modernity, in a city of the state of Minas Gerais in Brazil. The specifications of the insertion of São João Del Rei, a city with a strong colonial tradition, are analysed in some speeches about progress and modernity, having André Bellos photographs (1879 1941) as the photograph representations of the city and its inhabitants. For this purpose, the dialogs that he had in his speeches with the modernity and progress, with the universe of photography, and with the speeches about São João Del Rei, produced by academic dissertation authors and chroniclers of local periods, are considered in this piece of work. In this context, the photography appears as a symbol of a kind of modernity that embodies either the signs of material progress and the signs that connect the city and its inhabitants to their ancient colonial times.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo dessa dissertação de História Social de Cultura é abordar a presença da fotografia, signo da modernidade, em uma cidade do interior de Minas Gerais. Analisa-se as especificidades da inserção de São João del Rei, de arraigada tradição colonial, nos discursossobre progresso e modernidade, a partir do trabalho de André Bello (1879-1941), ou seja, das representações fotográficas construídas por ele sobre a cidade e seus habitantes. Para tanto, estaremos considerando os diálogos que esse fotógrafo manteve com os discursos sobre modernidade e progresso, com o universo da fotografia e com os discursos sobre a cidade de São João del Rei, produzidos por memorialistas e cronistas de periódicos locais. Nesse contexto, a fotografia aparece como símbolo de uma modernidade que engloba tanto os signos do progresso material, quanto aqueles que vinculam a cidade e seus habitantes a seu passado colonial.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotografiaspt_BR
dc.subjectAndré Bellopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectModernidadept_BR
dc.subjectSão João Del Reipt_BR
dc.subject.otherHistória socialpt_BR
dc.subject.otherSão João del Rei (MG) Históriapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherFotografia São João del Rei (MG)pt_BR
dc.subject.otherBello, André, 1879-1941pt_BR
dc.titleAs fotografias de André Bello (1879-1941): imagens da modernidade em São João Del Reipt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf14.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.