Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-7NRRYB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Danielle Cireno Fernandespt_BR
dc.creatorRodrigo Ednilson de Jesuspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T13:50:08Z-
dc.date.available2019-08-13T13:50:08Z-
dc.date.issued2006-11-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-7NRRYB-
dc.description.abstractIn the modern world, the education has if become, every time more, a individuals ocupational reach explanation important factor, that, then, occupies a central place in the bedding and social mobility analyzis. In the recent studies about inequalities in Brazil there is a tendency in diagnose the historical inequalities reproduction, in the that tells within reach white and black population educational and occupational respect. This work has for goal the expectations constrution social process and educational and occupational aspirations, besides investigating, of compared form, the occupational aspirations the young students black and white of city of Belo Horizonte. The results indicate that, a adequate analysis of expectations and aspirations construction process, must consider umna dimensionalidade of factors, including a characteristic socioeconomics set, as well as a characteristic socio-psychological set. The results indicate although, of pair with the inequalities socioeconomics existing between white and black population in Brazil, the young black an white students occupational aspirations also are unlike, with a significant negative impact in the students' black occupational aspirations.pt_BR
dc.description.resumoNo mundo moderno, a educação tem se tornado, cada vez mais, um importante fator de explicação do alcance ocupacional dos indivíduos, e, ao mesmo tempo, tem ocupado um lugar central na análise da estratificação e da mobilidade social. Nos estudos recentes sobre desigualdades no Brasil há uma tendência em diagnosticar a reprodução das desigualdades históricas, no que diz respeito ao alcance educacional e ocupacional da população branca e negra. Este trabalho tem por objetivo discutir o processo social de construção das expectativas e aspirações educacionais e ocupacionais, além de investigar, de forma comparada, as aspirações ocupacionais de jovens estudantes negros e brancos da cidade de Belo Horizonte. Os resultados indicam que, uma análise adequada do processo de construção das expectativas e aspirações, deva considerar uma multidimensionalidade de fatores, incluindo um conjunto de características socioêconômicas, bem como um conjunto de características sociopsicológicas. Os resultados indicam ainda que, de par com as desigualdades socioeconômicas existentes entre a população branca e negra no Brasil, as aspirações ocupacionais de estudantes negros e brancos também são desiguais, mais otimistas entre estudantes brancos e menos otimistas entre os estudantes negros.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOcupaçõespt_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectSociologiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherOcupaçõespt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.title"O que ser aos trinta": aspirações ocupacionais de jovens, negros e brancos, na cidade de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_que_ser_aos_trinta.pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.