Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-7NXJJ7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vitor Geraldi Haasept_BR
dc.contributor.referee1Angela Maria Vieira Pinheiropt_BR
dc.contributor.referee2Lilian Milnitsky Steinpt_BR
dc.creatorCamila Teixeira Helenopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:45:08Z-
dc.date.available2019-08-13T10:45:08Z-
dc.date.issued2006-03-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-7NXJJ7-
dc.description.abstractThe test of semantic verbal fluency, TSVF, is commonly used in neuropsychology, both in clinic and research fields, where it is considered as a frontal lobe test. A 4-category TSVF was utilized: "toys", "animals", "body parts" and "things to eat", generally aiming to evaluate the development level of pre-school children. Specific objectives have been: to establish the average of answers on each age; to analyze the semantic of association capacity by stating the cluster size average (e.g. the words production within semantics, orthographical or phonological category) and the number of switches (e.g. the ability to change association strategies); to develop a word occurrence frequency list for replies on each category; to identify typical and untypical replies on each category. Data collection was made in the city of Timóteo, MG and the sample was stratified (4, 5 and 6-year-olds), amongst 90 children. Results imply there is an age influence on TSVF performance, proving an increase on mental functioning quality during childhood. As a whole, results indicate pre-school children do not use association strategies orthographically or phonologically, only semantically. Those data pieces suggest orthographical and phonological apparatus are not inborn, relying maybe on formal schooling. Thus, this study has accomplished its objectives, by tracing a general panorama of several TSVF observed slopes, as well as producing normative data for this oral task on pre-school children.pt_BR
dc.description.resumoO teste de fluência verbal semântica TFVS - é comumente usado na neuropsicologia, tanto na clínica quanto em pesquisas, onde é considerado um teste do lobo frontal. Utilizamos um TFVS com quatro categorias: brinquedos; animais; partes do corpo; coisas de comer, com o objetivo geral de avaliar o nível de desempenho de crianças pré-escolares. Os objetivos específicos foram: estabelecer a média de produção de respostas para o TFVS em cada idade; analisar a capacidade de associação semântica, estabelecendo a média de tamanho do cluster (i.e. a produção de palavras dentro de uma categoria semântica, ortográfica ou fonológica) e o número de switches (i.e., a habilidade de mudar de estratégias de associação); desenvolver uma lista de freqüência de ocorrência de palavras para as respostas em cada categoria; identificar as respostas típicas e atípicas em cada categoria. A coleta de dados foi realizada na cidade de Timóteo/MG e a amostra é estratificada (4, 5 e 6 anos) e consta de 90 crianças. Os resultados sugerem que existe uma influência da idade na performance no TFVS evidenciando um crescimento na qualidade do funcionamento mental durante a infância. De modo geral, os resultados nos indicam que as crianças pré-escolares não utilizam estratégias de associação de palavras de modo ortográfico ou fonológico e sim semântico. Estes dados sugerem que os aparatos ortográficos e fonológicos não são inatos, talvez sendo dependentes de uma escolarização formal. Por fim, este estudo alcançou seus objetivos dando um panorama geral de várias vertentes observadas no TFVS, bem como produzindo dados normativos para esta tarefa oral em crianças pré-escolares.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectswitchingpt_BR
dc.subjectFreqüência de ocorrência de palavraspt_BR
dc.subjectFluência verbalpt_BR
dc.subjectClusterpt_BR
dc.subjectTeste de fluência verbal semânticapt_BR
dc.subject.otherNeuropsicologiapt_BR
dc.subject.otherPsicologia do desenvolvimentopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titleFluência verbal semântica em pré-escolares: estratégias de associaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_mestrado_camila_heleno.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.