Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8HDL2E
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Maria Murgel Starlingpt_BR
dc.contributor.referee1Joao Pinto Furtadopt_BR
dc.contributor.referee2Rosângela Patriota Ramospt_BR
dc.creatorMaria Christina da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T13:26:30Z-
dc.date.available2019-08-14T13:26:30Z-
dc.date.issued2008-02-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-8HDL2E-
dc.description.abstractThis work aims to contribute to the reflection of the possible connections between History and Theater. It considers the analysis of Teatro de Arenas utopias during the decade of 1950 in Brazil, with the intent to discuss some moments of our contemporary history. Starting from approaches which blend drama and historical process, two playsproduced and staged by the first time for this company will be studied: Eles Não Usam Black-Tie (1958), by Gianfrancesco Guarnieri, and Chapetuba Futebol Clube (1959), by Oduvaldo Vianna Filho. In the first chapter, the Teatro de Arena will be analysed from the point of view of their critical approaches; in the second, relations between thoseplays and history. In the third, will be done a study over the process of writing and stage, looking for rescue the contemporary and importance of Teatro de Arena and its role on Brazilian drama.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem por finalidade contribuir para a reflexão das possíveis conexões existentes entre História e Teatro. Propõe a análise das utopias do Teatro de Arena durante a década de 1950 no Brasil, com o intuito de discutir momentos de nossa história contemporânea. Partindo do pressuposto de que a produção estética e, neste caso específico, a dramaturgia, é um momento constituinte do processo histórico, serão estudadas especificamente duas peças produzidas e encenadas pela primeira vez por essa companhia: Eles Não Usam Black-Tie (1958), de Gianfracesco Guarnieri, e Chapetuba Futebol Clube (1959), de Oduvaldo Vianna Filho. No primeiro capítulo, o Teatro de Arena será analisado por meio das interpretações elaboradas a seu respeito, no segundo, no interior do processo vivenciado e no terceiro, será feito um estudo das peças indicadas acima, no âmbito do processo da escritura e da encenação, com o objetivo de recuperar a contemporaneidade do papel exercido pelo Teatro de Arena na dramaturgia brasileira.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEles não usam Black-Tiept_BR
dc.subjectChapetuba Futebol Clubept_BR
dc.subjectHistória e Teatropt_BR
dc.subjectTeatro de Arena de São Paulopt_BR
dc.subjectGuarnieript_BR
dc.subjectGianfrancescopt_BR
dc.subjectOduvaldo Vianna Filhopt_BR
dc.subject.otherVianna Filho, Oduvaldo, 1936-1974 Chapetuba Futebol Clubept_BR
dc.subject.otherTeatro São Paulo (SP) Históriapt_BR
dc.subject.otherGuarnieri, Gianfrancesco, 1934- Eles não usam black-tiept_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherTeatro de Arena (São Paulo, SP) Históriapt_BR
dc.titleO Teatro de Arena na arena do Brasilpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_de_maria_christina_da_silva.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.