Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8HDL2E
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Heloisa Maria Murgel Starling | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Joao Pinto Furtado | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rosângela Patriota Ramos | pt_BR |
dc.creator | Maria Christina da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T13:26:30Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T13:26:30Z | - |
dc.date.issued | 2008-02-28 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8HDL2E | - |
dc.description.abstract | This work aims to contribute to the reflection of the possible connections between History and Theater. It considers the analysis of Teatro de Arenas utopias during the decade of 1950 in Brazil, with the intent to discuss some moments of our contemporary history. Starting from approaches which blend drama and historical process, two playsproduced and staged by the first time for this company will be studied: Eles Não Usam Black-Tie (1958), by Gianfrancesco Guarnieri, and Chapetuba Futebol Clube (1959), by Oduvaldo Vianna Filho. In the first chapter, the Teatro de Arena will be analysed from the point of view of their critical approaches; in the second, relations between thoseplays and history. In the third, will be done a study over the process of writing and stage, looking for rescue the contemporary and importance of Teatro de Arena and its role on Brazilian drama. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação tem por finalidade contribuir para a reflexão das possíveis conexões existentes entre História e Teatro. Propõe a análise das utopias do Teatro de Arena durante a década de 1950 no Brasil, com o intuito de discutir momentos de nossa história contemporânea. Partindo do pressuposto de que a produção estética e, neste caso específico, a dramaturgia, é um momento constituinte do processo histórico, serão estudadas especificamente duas peças produzidas e encenadas pela primeira vez por essa companhia: Eles Não Usam Black-Tie (1958), de Gianfracesco Guarnieri, e Chapetuba Futebol Clube (1959), de Oduvaldo Vianna Filho. No primeiro capítulo, o Teatro de Arena será analisado por meio das interpretações elaboradas a seu respeito, no segundo, no interior do processo vivenciado e no terceiro, será feito um estudo das peças indicadas acima, no âmbito do processo da escritura e da encenação, com o objetivo de recuperar a contemporaneidade do papel exercido pelo Teatro de Arena na dramaturgia brasileira. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Eles não usam Black-Tie | pt_BR |
dc.subject | Chapetuba Futebol Clube | pt_BR |
dc.subject | História e Teatro | pt_BR |
dc.subject | Teatro de Arena de São Paulo | pt_BR |
dc.subject | Guarnieri | pt_BR |
dc.subject | Gianfrancesco | pt_BR |
dc.subject | Oduvaldo Vianna Filho | pt_BR |
dc.subject.other | Vianna Filho, Oduvaldo, 1936-1974 Chapetuba Futebol Clube | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro São Paulo (SP) História | pt_BR |
dc.subject.other | Guarnieri, Gianfrancesco, 1934- Eles não usam black-tie | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro de Arena (São Paulo, SP) História | pt_BR |
dc.title | O Teatro de Arena na arena do Brasil | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_de_maria_christina_da_silva.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.