Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-73QQU9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lucia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Paulo Antonio Pereirapt_BR
dc.contributor.referee2Heitor Capuzzo Filhopt_BR
dc.creatorChristine Veras de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T15:20:18Z-
dc.date.available2019-08-13T15:20:18Z-
dc.date.issued2005-10-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VPQZ-73QQU9-
dc.description.abstractInside the industrial cinema, the musical genre had its potentialities concealed by the label of escapism, contributing to the alienation of the spectator. Since then, it has become necessary to rescue this dramatic modality, through analyses and studies of significant musicals productions, searching its importance to the development of the classical cinema language. The genre passed by different phases, being that, even after its decadence in the American film industry, continued being produced. In the XXI century, the musical resurrects once again in contemporary productions, showing a new path, through its adaptation to the rhythms and the tastes of todays spectator, and proving the incredible capacity of this genre in adapting itself to the new time, conquering new generations of movie fans. The musical, due to its narrative flexibility, opens the doors to all kinds of interesting experimentations with sound. Different productions explored the music, and continue to do it, as a formal resource to express the characters subjectivity. Other countries adventured in the creation of its own personal musical style. Therefore, the countries who decided to dedicate themselves to the genre have created characterized solutions of their nationality and culture, allowing new sights about musicals.pt_BR
dc.description.resumoDentro do cinema industrial, o gênero musical teve suas potencialidades encobertas pelo rótulo de escapista, contribuindo para a alienação do espectador. A partir disso, buscou-se resgatar essa modalidade dramática, através de análises e estudos de produções musicais significativas, buscando sua importância para o desenvolvimento da linguagem cinematográfica clássica. O gênero passou por diferentes fases, sendo que, mesmo depois de sua decadência na indústria cinematográfica norte-americana, musicais continuaram sendo produzidos. No século XXI, o musical ressurge em produções contemporâneas, apontando um novo caminho através de sua adaptação ao ritmo e gosto do espectador atual, provando a incrível capacidade deste gênero de se adaptar aos novos tempos, angariando novas gerações de cinéfilos. O musical, devido à sua flexibilidade narrativa, abriu as portas para todo tipo de experimentações interessantes com o som. Diferentes produções exploraram e continuam explorando a música enquanto recurso formal para expressar a subjetividade de personagens. Outros países também se aventuraram na criação de um estilo próprio de musical. Assim, os países que decidiram dedicar-se ao gênero criaram soluções características de sua nacionalidade, permitindo um novo olhar sobre o musical.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilmes musicaispt_BR
dc.subjectHistória e críticapt_BR
dc.subject.otherFilmes musicais História e críticapt_BR
dc.titleO show deve continuar: o gênero musical no cinemapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_completa_christine_veras.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.