Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-76DKYM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Evandro Jose Lemos da Cunhapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Jose Tavares de Barrospt_BR
dc.contributor.referee1Aida Maria Bastos Nepomuceno Marquespt_BR
dc.creatorSavio Leite e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T19:16:47Z-
dc.date.available2019-08-12T19:16:47Z-
dc.date.issued2006-12-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VPQZ-76DKYM-
dc.description.abstractHaving as a parameter some concepts related to cinematography narratives and the inclusion of digital technology in film production, the text analizes four Denmark movies made under the rules of the Movement Dogma95: The Celebration, by Thomas Vinterberg (1998); The Idiots, by Lars Von Trier (1998); Mifune, by Soren Kragh-Jacobsen (1999); The King is Alive, by Kristian Levring (2000). We try to situate this movement as being a representation of the comtemporary cinema in relation to its singularity. Its difference is for being considered the last vanguard in the cinematography at the end of the twentieth century with a narrative built under rebelious tendencies called Classic Cinema, Hollywood Cinema, and Entertaining Cinema like Vertovs Kinos Filmes, The Italian Neo-Realism and The French Nouvelle Vague. These tendencies have strong influences over the movement. Another fact analized here are the themes chosen for each film, which raise questions related to a comtermporary subjectivity.pt_BR
dc.description.resumoTendo como parâmetro alguns conceitos relativos à narrativa cinematográfica e à inserção da tecnologia digital na produção de filmes, o texto analisa os quatro primeiros filmes dinamarqueses realizados sobre os preceitos do movimento Dogma95: Festa de Família, de Thomas Vinterberg (1998); Os idiotas, de Lars von Trier (1998); Mifune, de Soren Kragh-Jacobsen (1999); e O Rei está vivo, de Kristian Levring (2000). Procura-se enquadrar esse movimento como representante do cinema contemporâneo diante de suas singularidades. O diferencial desse movimento foi o de ser considerado a última vanguarda a aparecer na área cinematográfica no final do século XX, com a construção narrativa pautada em tendências rebeldes ao chamado cinema clássico, cinema hollywoodiano e cinema de entretenimento, como os Kinos filmes de Vertov, o Neo-realismo italiano e a Nouvelle Vague francesa -tendências que exercem forte influência no movimento. Outro fator analisado são as temáticas escolhidas para cada filme, que manifestam questões relativas à subjetividade contemporânea.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCinema digitalpt_BR
dc.subjectDogma95pt_BR
dc.subjectLars von Trierpt_BR
dc.subject.otherNarrativa no cinemapt_BR
dc.subject.otherCinematografia digitalpt_BR
dc.subject.otherCinema dinamarquêspt_BR
dc.titleDogma95: tudo é angústiapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_savio_leite.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.