Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-76DKYM
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Evandro Jose Lemos da Cunha | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Jose Tavares de Barros | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Aida Maria Bastos Nepomuceno Marques | pt_BR |
dc.creator | Savio Leite e Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T19:16:47Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T19:16:47Z | - |
dc.date.issued | 2006-12-11 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-76DKYM | - |
dc.description.abstract | Having as a parameter some concepts related to cinematography narratives and the inclusion of digital technology in film production, the text analizes four Denmark movies made under the rules of the Movement Dogma95: The Celebration, by Thomas Vinterberg (1998); The Idiots, by Lars Von Trier (1998); Mifune, by Soren Kragh-Jacobsen (1999); The King is Alive, by Kristian Levring (2000). We try to situate this movement as being a representation of the comtemporary cinema in relation to its singularity. Its difference is for being considered the last vanguard in the cinematography at the end of the twentieth century with a narrative built under rebelious tendencies called Classic Cinema, Hollywood Cinema, and Entertaining Cinema like Vertovs Kinos Filmes, The Italian Neo-Realism and The French Nouvelle Vague. These tendencies have strong influences over the movement. Another fact analized here are the themes chosen for each film, which raise questions related to a comtermporary subjectivity. | pt_BR |
dc.description.resumo | Tendo como parâmetro alguns conceitos relativos à narrativa cinematográfica e à inserção da tecnologia digital na produção de filmes, o texto analisa os quatro primeiros filmes dinamarqueses realizados sobre os preceitos do movimento Dogma95: Festa de Família, de Thomas Vinterberg (1998); Os idiotas, de Lars von Trier (1998); Mifune, de Soren Kragh-Jacobsen (1999); e O Rei está vivo, de Kristian Levring (2000). Procura-se enquadrar esse movimento como representante do cinema contemporâneo diante de suas singularidades. O diferencial desse movimento foi o de ser considerado a última vanguarda a aparecer na área cinematográfica no final do século XX, com a construção narrativa pautada em tendências rebeldes ao chamado cinema clássico, cinema hollywoodiano e cinema de entretenimento, como os Kinos filmes de Vertov, o Neo-realismo italiano e a Nouvelle Vague francesa -tendências que exercem forte influência no movimento. Outro fator analisado são as temáticas escolhidas para cada filme, que manifestam questões relativas à subjetividade contemporânea. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Cinema digital | pt_BR |
dc.subject | Dogma95 | pt_BR |
dc.subject | Lars von Trier | pt_BR |
dc.subject.other | Narrativa no cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Cinematografia digital | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema dinamarquês | pt_BR |
dc.title | Dogma95: tudo é angústia | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao_savio_leite.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.