Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-76DKYM
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Dogma95: tudo é angústia |
Authors: | Savio Leite e Silva |
First Advisor: | Evandro Jose Lemos da Cunha |
First Co-advisor: | Jose Tavares de Barros |
First Referee: | Aida Maria Bastos Nepomuceno Marques |
Abstract: | Tendo como parâmetro alguns conceitos relativos à narrativa cinematográfica e à inserção da tecnologia digital na produção de filmes, o texto analisa os quatro primeiros filmes dinamarqueses realizados sobre os preceitos do movimento Dogma95: Festa de Família, de Thomas Vinterberg (1998); Os idiotas, de Lars von Trier (1998); Mifune, de Soren Kragh-Jacobsen (1999); e O Rei está vivo, de Kristian Levring (2000). Procura-se enquadrar esse movimento como representante do cinema contemporâneo diante de suas singularidades. O diferencial desse movimento foi o de ser considerado a última vanguarda a aparecer na área cinematográfica no final do século XX, com a construção narrativa pautada em tendências rebeldes ao chamado cinema clássico, cinema hollywoodiano e cinema de entretenimento, como os Kinos filmes de Vertov, o Neo-realismo italiano e a Nouvelle Vague francesa -tendências que exercem forte influência no movimento. Outro fator analisado são as temáticas escolhidas para cada filme, que manifestam questões relativas à subjetividade contemporânea. |
Abstract: | Having as a parameter some concepts related to cinematography narratives and the inclusion of digital technology in film production, the text analizes four Denmark movies made under the rules of the Movement Dogma95: The Celebration, by Thomas Vinterberg (1998); The Idiots, by Lars Von Trier (1998); Mifune, by Soren Kragh-Jacobsen (1999); The King is Alive, by Kristian Levring (2000). We try to situate this movement as being a representation of the comtemporary cinema in relation to its singularity. Its difference is for being considered the last vanguard in the cinematography at the end of the twentieth century with a narrative built under rebelious tendencies called Classic Cinema, Hollywood Cinema, and Entertaining Cinema like Vertovs Kinos Filmes, The Italian Neo-Realism and The French Nouvelle Vague. These tendencies have strong influences over the movement. Another fact analized here are the themes chosen for each film, which raise questions related to a comtermporary subjectivity. |
Subject: | Narrativa no cinema Cinematografia digital Cinema dinamarquês |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-76DKYM |
Issue Date: | 11-Dec-2006 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao_savio_leite.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.