Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MPECP
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Vania Maria Lourenço Sanches | pt_BR |
dc.creator | Francisco Gilvane Mota | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T09:00:06Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T09:00:06Z | - |
dc.date.issued | 2008-08-08 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MPECP | - |
dc.description.abstract | This research accomplished a case study in two rural communities ofthe Municipal district of Irauçuba; communities of São Rodrigo/JUCÁ andBoqueirão, where both received Cisterns of Plates. However, the implantation methodology was differentiated. In one of the communities there was not him it reviews of the information, regarding to Cisterns of Plates, because the same ones were built by work companies; while in the other, the methodology of the Popular Education was used and the cisterns were built in collective effort regime. The objective of this work was to verify the methodology of the Popular Education, as element of social support during the implantation of projects of cisterns of plates, it made possible the opening of a critical glance in the sense of the people's enlargement benefited or not. The results showed that Social Technologies bring particularities that it requests of the people a larger interaction between subjects and agents, as well as of a methodology that sensitizes those subjects to the enlargement about your own lives. In that sense the Popular Education accomplished the paper. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa realizou um estudo de caso em duas comunidades rurais do Município de Irauçuba; comunidades de São Rodrigo/JUCÁ e Boqueirão, onde, ambas, receberam Cisternas de Placas, contudo, a metodologia de implantação foi diferenciada. Em uma das comunidades não houve o repasse da informação a respeito das Cisternas de Placas, porque as mesmas foram construídas por empreiteiras; enquanto que na outra, foi utilizada a metodologia da Educação Popular e as cisternas foram construídas em regime de mutirão. O objetivo deste trabalho foi verificar se a metodologia da Educação Popular, como elemento de sustentabilidade, durante a implantação de projetos de cisternas de placas, possibilitou a abertura de um olhar crítico no sentido de empoderamento das pessoas beneficiados ou não. Os resultados mostraram que Tecnologias Sociais trazem particularidades que requer das pessoas uma interação maior entre sujeitos e agentes, bem como de uma metodologia que sensibilize esses sujeitos ao empoderamento sobre suas próprias vidas. Nesse sentido a Educação Popular cumpriu o papel. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Tecnologias sociais apropriadas ao semi-árido | pt_BR |
dc.subject | Irauçuba | pt_BR |
dc.subject | Educação popular | pt_BR |
dc.subject | Cisternas de placas | pt_BR |
dc.subject.other | Tecnologia Aspectos sociais | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Ciência política | pt_BR |
dc.subject.other | Cisternas | pt_BR |
dc.title | O papel da educação popular, frente às intervenções comunitárias por tecnologias sociais apropriadas ao semi-árido | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Democ. Part., Repúb. e Mov. Sociais EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
monografia___francisco_gilvane_mota.pdf | 2.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.