Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MPECP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vania Maria Lourenço Sanchespt_BR
dc.creatorFrancisco Gilvane Motapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T09:00:06Z-
dc.date.available2019-08-13T09:00:06Z-
dc.date.issued2008-08-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MPECP-
dc.description.abstractThis research accomplished a case study in two rural communities ofthe Municipal district of Irauçuba; communities of São Rodrigo/JUCÁ andBoqueirão, where both received Cisterns of Plates. However, the implantation methodology was differentiated. In one of the communities there was not him it reviews of the information, regarding to Cisterns of Plates, because the same ones were built by work companies; while in the other, the methodology of the Popular Education was used and the cisterns were built in collective effort regime. The objective of this work was to verify the methodology of the Popular Education, as element of social support during the implantation of projects of cisterns of plates, it made possible the opening of a critical glance in the sense of the people's enlargement benefited or not. The results showed that Social Technologies bring particularities that it requests of the people a larger interaction between subjects and agents, as well as of a methodology that sensitizes those subjects to the enlargement about your own lives. In that sense the Popular Education accomplished the paper.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa realizou um estudo de caso em duas comunidades rurais do Município de Irauçuba; comunidades de São Rodrigo/JUCÁ e Boqueirão, onde, ambas, receberam Cisternas de Placas, contudo, a metodologia de implantação foi diferenciada. Em uma das comunidades não houve o repasse da informação a respeito das Cisternas de Placas, porque as mesmas foram construídas por empreiteiras; enquanto que na outra, foi utilizada a metodologia da Educação Popular e as cisternas foram construídas em regime de mutirão. O objetivo deste trabalho foi verificar se a metodologia da Educação Popular, como elemento de sustentabilidade, durante a implantação de projetos de cisternas de placas, possibilitou a abertura de um olhar crítico no sentido de empoderamento das pessoas beneficiados ou não. Os resultados mostraram que Tecnologias Sociais trazem particularidades que requer das pessoas uma interação maior entre sujeitos e agentes, bem como de uma metodologia que sensibilize esses sujeitos ao empoderamento sobre suas próprias vidas. Nesse sentido a Educação Popular cumpriu o papel.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologias sociais apropriadas ao semi-áridopt_BR
dc.subjectIrauçubapt_BR
dc.subjectEducação popularpt_BR
dc.subjectCisternas de placaspt_BR
dc.subject.otherTecnologia Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência políticapt_BR
dc.subject.otherCisternaspt_BR
dc.titleO papel da educação popular, frente às intervenções comunitárias por tecnologias sociais apropriadas ao semi-áridopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Democ. Part., Repúb. e Mov. Sociais EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia___francisco_gilvane_mota.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.