Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9NDQAZ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Claudia Starling Boscopt_BR
dc.creatorVivian dos Santos Lima Lopespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T05:33:27Z-
dc.date.available2019-08-13T05:33:27Z-
dc.date.issued2012-07-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9NDQAZ-
dc.description.abstractThis research consisted of a proposal and analysis on the importance of working with orality in the first cycle of Early Childhood Education, a group of children from one to two years old. The project has combined the research literature and empirical research. The literature search was through studies in oral language and its importance in a child's life. To analyze these situations, has become based on the theoretical assumptions of Propositions Curriculum Early Childhood Education, the National Curriculum Reference Early Childhood Education, among others, seeking dialogue with the observed reality from learning situations. The empirical research was carried out from the implementation of an intervention project in a UMEI in Belo Horizonte, and lasted for about 5 months. Sound experiences, singing games, reciting poetry, storytelling, conversation wheel and mainly listening and oral presentation of songs from different genres were used to analyze the importance of working with orality in the first cycle of early childhood education.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa constituiu-se em uma proposta de análise sobre a importância do trabalho com a oralidade no primeiro ciclo da Educação Infantil, numa turma de crianças de um a dois anos de idade. O projeto conjugou a pesquisa bibliográfica e a pesquisa empírica. A pesquisa bibliográfica se deu através de estudos na área da linguagem oral e sua importância na vida da criança. Para análise dessas situações, tomou-se por base os pressupostos teóricos das Proposições Curriculares da Educação Infantil, o Referencial Curricular Nacional da Educação Infantil, entre outros, buscando dialogar com a realidade observada a partir de situações de aprendizagem. A pesquisa empírica foi realizada a partir da execução de um projeto de intervenção em uma UMEI em Belo Horizonte, tendo a duração de aproximadamente 5 meses. Experiências sonoras, brincadeiras cantadas, recitação de poesias, contação de histórias, roda de conversa e principalmente audição e apresentação oral de músicas de gêneros variados serviram para analisar a importância do trabalho com a oralidade no primeiro ciclo da Educação Infantil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectOralidadept_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.titleCiranda musical: o despertar da oralidadept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ciranda_musical_o_despertar_da_oralidade.pdf965.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.