Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/30963
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Renato Tocantins Sampaio | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8981208106060351 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marly Chagas Oliveira Pinto | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Clara Sandroni | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Patrícia Furst Santiago | pt_BR |
dc.creator | Marilene Clara Fonseca | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5556223468734310 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-11-12T21:28:06Z | - |
dc.date.available | 2019-11-12T21:28:06Z | - |
dc.date.issued | 2019-07-05 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/30963 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to analyze how participants in collective singing classes gave meaning to their experiences in the classes of the "Educando a Voz" workshops, held between 2006 and 2017 at the Yara Tupynambá Arts Center in Itaúna (MG). By means of a phenomenological analysis, an understanding of the existence of eight categories of experience was obtained, being 5 individual categories and 3 collective ones. It was observed that the vocal practice in the workshops provided well-being and a better quality of life to the participants of that group. It is expected that this study may provide subsidies that can contribute to the planning and execution of actions that facilitate personal development and the establishment and improvement of social relations through collective musical practices. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa buscou analisar como participantes de aulas coletivas de canto deram sentido às suas experiências nas aulas das oficinas “Educando a Voz”, realizadas entre 2006 e 2017 no Centro de Artes Yara Tupynambá, em Itaúna (MG). Por meio da análise fenomenológicas, chegou-se uma compreensão da existência de oito categorias de experiência, sendo 5 categorias individuais e 3 coletivas. Observou-se que a prática vocal nas oficinas proporcionou bem-estar e uma melhor qualidade de vida aos participantes daquele grupo. Espera-se, com este trabalho, fornecer subsídios que possam contribuir para o planejamento e a execução de ações que favoreçam, por meio de práticas musicais coletivas, o desenvolvimento pessoal e o estabelecimento e o aprimoramento das relações sociais. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Educação musical | pt_BR |
dc.subject | Projeto social | pt_BR |
dc.subject | Canto | pt_BR |
dc.subject | Promoção de saúde | pt_BR |
dc.subject | Bem- estar | pt_BR |
dc.subject.other | Música | pt_BR |
dc.subject.other | Educação musical | pt_BR |
dc.subject.other | Canto | pt_BR |
dc.subject.other | Bem-estar social | pt_BR |
dc.title | Canto, bem-estar e qualidade de vida: as oficinas "educando a voz" | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
090919- DISSERTAÇÃO-CONCLUÍDAMestrado(Marilene).pdf | Aberto | 1.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License