Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30963
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Renato Tocantins Sampaiopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8981208106060351pt_BR
dc.contributor.referee1Marly Chagas Oliveira Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Clara Sandronipt_BR
dc.contributor.referee3Patrícia Furst Santiagopt_BR
dc.creatorMarilene Clara Fonsecapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5556223468734310pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-12T21:28:06Z-
dc.date.available2019-11-12T21:28:06Z-
dc.date.issued2019-07-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30963-
dc.description.abstractThis research aimed to analyze how participants in collective singing classes gave meaning to their experiences in the classes of the "Educando a Voz" workshops, held between 2006 and 2017 at the Yara Tupynambá Arts Center in Itaúna (MG). By means of a phenomenological analysis, an understanding of the existence of eight categories of experience was obtained, being 5 individual categories and 3 collective ones. It was observed that the vocal practice in the workshops provided well-being and a better quality of life to the participants of that group. It is expected that this study may provide subsidies that can contribute to the planning and execution of actions that facilitate personal development and the establishment and improvement of social relations through collective musical practices.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa buscou analisar como participantes de aulas coletivas de canto deram sentido às suas experiências nas aulas das oficinas “Educando a Voz”, realizadas entre 2006 e 2017 no Centro de Artes Yara Tupynambá, em Itaúna (MG). Por meio da análise fenomenológicas, chegou-se uma compreensão da existência de oito categorias de experiência, sendo 5 categorias individuais e 3 coletivas. Observou-se que a prática vocal nas oficinas proporcionou bem-estar e uma melhor qualidade de vida aos participantes daquele grupo. Espera-se, com este trabalho, fornecer subsídios que possam contribuir para o planejamento e a execução de ações que favoreçam, por meio de práticas musicais coletivas, o desenvolvimento pessoal e o estabelecimento e o aprimoramento das relações sociais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subjectProjeto socialpt_BR
dc.subjectCantopt_BR
dc.subjectPromoção de saúdept_BR
dc.subjectBem- estarpt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherEducação musicalpt_BR
dc.subject.otherCantopt_BR
dc.subject.otherBem-estar socialpt_BR
dc.titleCanto, bem-estar e qualidade de vida: as oficinas "educando a voz"pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
090919- DISSERTAÇÃO-CONCLUÍDAMestrado(Marilene).pdfAberto1.46 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons