Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31386
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rafael Fortes Soarespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4321593260943302pt_BR
dc.contributor.referee1Bruno Roberto Campanellapt_BR
dc.contributor.referee2Cléber Autgusto Gonçalves Diaspt_BR
dc.contributor.referee3Karla Caldas Ehrenbergpt_BR
dc.contributor.referee4José Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.creatorGuilherme Carvalho Franco da Silveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0521487278758174pt_BR
dc.date.accessioned2019-12-03T14:08:23Z-
dc.date.available2019-12-03T14:08:23Z-
dc.date.issued2019-06-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31386-
dc.description.abstractThis thesis was inspired by the following questions: a) what are the digital practices, in mobile phones, tablets, consoles and computers, of adolescents from 12 to 15 years of age? and b) what is the place of digital practices in the life of school adolescents? The objective is to understand the uses, senses and social relations that emerge from practices mediated by the digital media of adolescents of the third cycle of a full-time public elementary school. The investigation is justified by the scarcity of qualitative data about the subject in Brazil, in the age group studied, derived from the direct observation of the subjects. The research was characterized as an ethnography and involved participant observation of the digital practices of adolescents as well as workshops of digital practices in the school. The digital practices observed were, for the most part, banal, and had the predominant meanings for adolescents themselves, leisure and interaction, not innovation, questioning of school knowledge or the "serious" uses of digital media. Unlike digital natives, adolescents were far less literate or fluent in digital media than it has been assumed and not very qualitatively distant from the digital interests and abilities of the adults around them. Digital practices at school were practices of sociability rather than social isolation, with emphasis on sociability around digital practices. At home, digital practices seemed to be what remained when teens could not find friends to play or talk, due to restrictions imposed on their free movement through the city. At home and at school, when confronted with bans on access to devices and practices, with technical barriers or time limits, teenagers created ways of circumventing such restrictions, showing that simply prohibiting, censoring or demonizing digital practices does not keep these subjects away from such practices, nor does it help them to navigate more playfully, critically and competently in digital culture.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese se inspirou nas seguintes questões: a) quais são as práticas digitais, em celulares, tablets, consoles e computadores, de adolescentes de 12 a 15 anos de idade? e b) qual é o lugar das práticas digitais na vida de adolescentes do ensino fundamental? O objetivo é compreender os usos, os sentidos e as relações sociais que emergem de práticas mediadas pelas mídias digitais de adolescentes do terceiro ciclo de uma escola pública de ensino fundamental de tempo integral. A investigação se justifica pela escassez, no Brasil, na faixa etária pesquisada, de dados qualitativos sobre o tema, derivados de observação direta dos sujeitos. A pesquisa se caracterizou como uma etnografia e envolveu a observação participante das práticas digitais dos adolescentes assim como oficinas de práticas digitais na escola. As práticas digitais observadas eram, em sua maioria, banais, e tinham como sentidos predominantes, para os próprios adolescentes, o lazer e a interação, e não a inovação, o questionamento do conhecimento escolar ou os usos “sérios” das mídias digitais. Ao contrário de nativos digitais, os adolescentes mostraram-se bem menos letrados ou fluentes nas mídias digitais do que se tem assumido e não muito distantes qualitativamente dos interesses e habilidades digitais dos adultos que os cercam. As práticas digitais na escola eram práticas de sociabilidade e não de isolamento social, com destaque para a sociabilidade ao redor das práticas digitais. Em casa, as práticas digitais eram o que restava quando os adolescentes não podiam encontrar os amigos para jogar, conversar ou passear, em função de restrições impostas à sua livre circulação pela cidade. Em casa e na escola, quando confrontados com proibições relativas ao acesso a dispositivos e práticas, com barreiras técnicas ou com limites de tempo de uso, os adolescentes inventavam formas de burlar tais restrições, mostrando que simplesmente proibir, censurar ou demonizar as práticas digitais não afasta esses sujeitos de tais práticas, nem os ajuda a navegar mais lúdica, crítica e competentemente na cultura digital.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos do Lazerpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subjectAtividades de lazerpt_BR
dc.subjectRelações interpessoaispt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.titleEntre celulares, tablets, consoles e computadores: práticas digitais de adolescentes de uma escola pública de ensino fundamentalpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GUILHERME TESE PRONTA - 18 JUNHO 2019.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.