Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de Freitas Venerosopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1612365823765731pt_BR
dc.contributor.referee1Rita Lages Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Cesar de Senna Hillpt_BR
dc.contributor.referee3Wanda de Paula Tófanipt_BR
dc.contributor.referee4Anna Karina Castanheira Bartolomeupt_BR
dc.creatorLuiz Henrique Vieirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0475838171540267pt_BR
dc.date.accessioned2020-01-14T13:25:15Z-
dc.date.available2020-01-14T13:25:15Z-
dc.date.issued2019-04-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31858-
dc.description.abstractThe proposal of this work is to investigate, through the perspective of the social history of culture, the photographic cards - denomination given to certain portraits produced in studios, between 1854 and 1920, that followed certain aesthetic standards, involv-ing the appreciation of both the pose and clothing (appearance issues), and the setting of the portrayed in scenarios of neoclassical inspiration. These cards were composed by the portrait (influenced by canons of the pictorial portraiture) and by information (textual and imagery) about the photographer and his studio. The research was carried out from the hypothesis that these portraits had served as a tool in the construction and dissemination of the social identity of the portrayed (individuals representing the emerging social classes in that length of time), in the same way that served as a medi-um for the construction and disclosure of the professional identity of the photogra-pher, considering the recent emergence of this craft.pt_BR
dc.description.resumoA proposta deste trabalho é investigar, através da perspectiva da história social da cul-tura, os cartões fotográficos – denominação dada a determinados retratos produzidos em estúdios, entre 1854 e 1920, que seguiam determinados padrões estéticos, envol-vendo a valorização da pose e do vestuário, e a ambientação do retratado em cenários de inspiração neoclássica. Esses cartões eram compostos pelo retrato (influenciado por cânones da retratística pictórica) e por informações (textuais e imagéticas) sobre o fotógrafo e seu estúdio. Partiu-se da hipótese de que esses retratos teriam servido de ferramenta na construção e na divulgação da identidade social do retratado (indiví-duos representantes das classes sociais emergentes naquele período), da mesma for-ma que que teriam servido de meio para a construção e divulgação da identidade pro-fissional do fotógrafo, considerando o recente surgimento desse ofício.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectRetratopt_BR
dc.subjectEstúdiopt_BR
dc.subjectSéculo XIXpt_BR
dc.subjectBurguesiapt_BR
dc.subjectPosept_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectFotógrafopt_BR
dc.subject.otherFotografia - História - Séc. XIXpt_BR
dc.subject.otherFotografia - Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherFotógrafos - Séc. XIXpt_BR
dc.subject.otherTeses EBApt_BR
dc.titleOs cartões fotográficos oitocentistas na construção da identidade social do retratado e da identidade profissional do fotógrafopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE Luiz H Vieira.pdfAberto10 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons