Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32242
Type: Tese
Title: Paulo Moura e a bossa nova Instrumental
Authors: Cléber José Bernardes Alves
First Advisor: Maurício Freire Garcia
First Co-advisor: Mauro Rodrigues
metadata.dc.contributor.advisor-co2: http://lattes.cnpq.br/2910529710363813
First Referee: Bernardo Vescovi Fabris
Second Referee: Leonardo Barreto Linhares
Third Referee: Clifford Hill Korman
metadata.dc.contributor.referee4: Marcos Flávio de Aguiar Freitas
Abstract: Esta tese apresenta uma investigação sobre as práticas de performance e arranjo do músico Paulo Moura, baseada na transcrição e na análise de sete registros fonográficos correspondentes aos álbuns Paulo Moura Hepteto – Mensagem (1968) e Paulo Moura Quarteto (1969). Tem como objetivo identificar uma construção idiomática do saxofone, com características brasileiras, na interpretação, na improvisação, assim como no arranjo. Aborda- se, inicialmente, a necessidade de uma sistematização de material para uma prática instrumental e a investigação de referenciais teóricos sobre a música brasileira. Em seguida, apresenta o contexto histórico de Paulo Moura compreendendo o período de sua vida analisado (GRYNBERG, 2011; SPIELMANN, 2008; FRANÇA, 2015). Finalmente, no cerne da pesquisa, temos a análise (DOBBINS, 1986; GRELA, 1992; GUEST, 1996; ALMADA, 2000; BERLINER, 2001; LOWELL E PULLIG, 2003; TOMARO; WILSON, 2009) de transcrições das músicas Wave, O Homem do Meu Mundo, Outubro, Lamento no Morro, Aos Pés da Cruz, Meu Lugar e Razão, elucidando os aspectos da performance que caracterizam o estilo interpretativo e de improvisação de Paulo Moura bem como sua maneira de arranjar.
Abstract: This thesis presents an investigation of the performance and arrangement practices of the brazilian musician Paulo Moura, based on the transcription and analysis of seven phonograms from the albums Paulo Moura Hepteto – Mensagem (1968) and Paulo Moura Quarteto (1969). Its objective is the possibility of an idiomatic construction of the saxophone, with brazilian characteristics, in the interpretation, improvisation, as well as the arrangement. It approaches, initially, the need for a systematization of the material for an instrumental practice and the investigation of theoretical references about brazilian music. It then presents the historical context of Paulo Moura comprising the analyzed period of his life (GRYNBERG, 2011; SPIELMANN, 2008; FRANÇA, 2015). Finally, at the heart of the research, we have the analysis (DOBBINS, 1986; GRELA, 1992; GUEST, 1996; ALMADA, 2000; BERLINER, 2001; LOWELL E PULLIG, 2003; TOMARO; WILSON, 2009) of transcriptions of the songs Wave, O Homem do Meu Mundo, Outubro, Lamento no Morro, Aos Pés da Cruz, Meu Lugar and Razão, elucidating the aspects of performance that characterize Paulo Moura's interpretive and improvisational style, as well as his way of arranging.
Subject: Música
Música popular - Brasil
Arranjo (Música)
Performance musical
Moura, Paulo, 1933-2010
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/32242
Issue Date: 18-Oct-2019
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Cléber -PDF- VERSÃO FINAL -2 - PARA ENCADERNAÇÃO.pdfTese de doutorado - Cléber Alves17.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.