Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32774
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marina Assis Fonsecapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9113947918206338pt_BR
dc.contributor.referee1Brunah Schall e Pintopt_BR
dc.creatorMarcos Vinicius Ribeiropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4053745042922773pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-07T00:01:08Z-
dc.date.available2020-03-07T00:01:08Z-
dc.date.issued2019-12-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32774-
dc.description.abstractThis paper reports an intervention project on the teaching of stoichiometry for undergraduates in engineering. The poor performance of students in learning this content is a recurring aspect in the teaching practice of one of the authors. A didactic sequence based on the history and philosophy of science was elaborated and applied during the General Chemistry course in the first semester of 2019. The students' previous view of sciences was assessed through the VOSTS questionnaire and semi-structured interviews applied after the end of the teaching project.The results previously indicated a rigid view of science for 42% of students; a breakthrough in all performance indicators measured in the final assessment questions and ultimately suggest a change in students' understanding of the nature of science. The use of the history and philosophy of science favored the engagement and aroused the interest of the students allowing a meaningful learning of stoichiometry.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho relata-se um projeto de intervenção sobre o ensino de estequiometria para graduandos em Engenharia. O fraco desempenho dos alunos na aprendizagem deste conteúdo é um aspecto recorrente na prática docente de um dos autores. Uma sequência didática baseada em história e filosofia da ciência foi elaborada e aplicada durante a disciplina de Química Geral no 1º semestre de 2019. A visão prévia de ciências dos alunos foi aferida através do questionário VOSTS e entrevistas semiestruturadas aplicadas após a finalização do projeto de ensino. Os resultados indicaram previamente uma visão rígida da ciência para 42% dos alunos; um avanço em todos os indicadores de desempenho mensurados nas questões da avaliação final e, por fim, sugerem uma mudança de compreensão dos alunos sobre a natureza da ciência. O uso da história e filosofia da ciência favoreceu o engajamento e despertou o interesse dos alunos permitindo uma aprendizagem significativa da estequiometria.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEstequiometriapt_BR
dc.subjectGraduaçãopt_BR
dc.subjectEngenhariapt_BR
dc.subjectHistória da Ciênciapt_BR
dc.subjectFilosofia da Ciênciapt_BR
dc.subject.otherQuímica -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCiência -- História -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEstequiometria -- Estudo e ensinopt_BR
dc.titleEnsino de estequiometria na graduação catalisado pela História e Filosofia da Ciênciapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação em Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Final CECi.pdf706.8 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons