Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32778
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Meiriane Cristina Faria Soares Limapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0373358651514692pt_BR
dc.contributor.referee1Wasley Wagner Gonçalvespt_BR
dc.creatorFranciane Cristina Toledo Duartept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6528403706202830pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-07T00:59:35Z-
dc.date.available2020-03-07T00:59:35Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32778-
dc.description.abstractThis work presents na experience report that involves the production and development of a didactic sequence for two first year high school groups. The sequence was described and commented in order to evaluate its contribution to the teaching and learning of chemical concepts under the STS (Science - Technology - Society) approach. We used contextualized activities concerning the development of students’ interest and involvement, so they are able to use concepts and arguments in discussions related to the construction and exercise of their citizenship. The following instruments were used for data collection: field diary, questionnaires, students’ essays and written exam. Data analysis revealed that the sequence, as it was organized, provided the students with the learnig of chemical concepts associated with social, economic and environmental aspects, as well as contributed to the involvement of students, who were interested and participative in the proposed activities.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta um relato de experiência que envolveu a produção e desenvolvimento de uma sequência didática para duas turmas de primeiro ano do Ensino Médio. A sequência foi descrita e comentada com o objetivo de avaliar sua contribuição para o ensino e aprendizagem de conceitos químicos na abordagem CTS (Ciência - Tecnologia - Sociedade). Utilizamos atividades contextualizadas e preocupadas em proporcionar interesse e envolvimento dos estudantes, a fim de que eles fossem capazes de utilizar conceitos e argumentos em discussões relacionadas à construção e exercício da sua cidadania. Foram usados como instrumentos para coleta de dados: diário de campo, questionários, elaboração de textos pelos estudantes e avaliação escrita. A análise dos dados revelou que a sequência, conforme foi organizada, proporcionou o aprendizado de conceitos químicos, associado aos aspectos sociais, econômicos e ambientais, além de ter contribuído para o envolvimento dos estudantes, que se mostraram interessados e participativos nas atividades.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de Químicapt_BR
dc.subjectCTSpt_BR
dc.subjectTemaspt_BR
dc.subjectLixopt_BR
dc.subject.otherQuímica -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLixopt_BR
dc.titleLixo como tema para o ensino de Químicapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação em Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LIXO COMO TEMA PARA O ENSINO DE QUÍMICA.pdf3.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.