Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32918
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Salete Maria de Fátima Silqueira Müllerpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709151J6&tokenCaptchar=03AOLTBLRMVAL5iTlyv7euQ67QVnrUoId6rIFjCh12vOfpDwyo6CXsB-B_fC59H8Pl2kmw8a2lEtTYymODwSCmMQccR32FX5SBECdeiX1tIsNzRtZ1_8Ri5YSbLKGolS3qfUL_3WIcAmJwX3EljewgXmbXbwuP7eX9UXm_9d_vXFs9ErJwOigSUHWPIvfX5d2QbyDm5dd3_dbTRmo23cEG10SL9tefq02am6sx3jeYCM0dp38cMCJktv2GY_bYl3hOPhHBKB0OIMO0kC5OOVp2kzHKCHIKTzU9ubAdhDZ72VYFugRKVorWfdsPWrmXtLE3EvbysMzGOxS7chSMTwj5S7i-ZeT3oBAtjmaU7jQqDTo-aG8CfMTvUrTo005j5vXFSGJ0NNrTlQ1zZQWU4t-qoxMUoO2p6meKfB2A82kw5Zdt_pU5JVrQxd7jGenLMyQZEX83JcgV9ygOYEL7D3kQGyUu6kZ_R3e9YdSYSjDzW19lUT7ZLCmEaFqJr6m7AVvzn7QJ0D-uW4P-JvU6hypWMbOMbr-jS12R1wpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Vinicius dos Reis Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Eliana Aparecida Villapt_BR
dc.creatorValéria Alvarenga Aníciopt_BR
dc.date.accessioned2020-03-16T15:47:15Z-
dc.date.available2020-03-16T15:47:15Z-
dc.date.issued2019-12-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32918-
dc.description.abstractSystemic Arterial Hypertension (SAH) is one of the most deadly diseases in the world. Most of the time, the disease is asymptomatic, which makes early diagnosis difficult. Many patients have poor adherence to drug and non-drug treatment. For this reason, the health team should play an important role in promoting hypertension control. After analyzing the biggest problems of the hypertensive population of the ESF Laranja, from Bairro Cidade Nobre - Ipatinga, it was decided to elaborate an intervention project focused on the problem of lack of educational actions in a systematic way, focused on the hypertensive. The fact that hypertensive users have low adherence to treatment for medicated and non-medicated arterial hypertension implies the need for a continuous educational work process. Thus, the present study aims to develop an intervention project through educational actions to improve the adherence of hypertensive patients to treatment. It will be attended by hypertensive patients attended by the Orange FHS. The methodology used will be participatory, whose basic principle is participation, the development of critical reflection and the encouragement of behavior change. Educational games will be applied to check participants' learning about the disease and to stimulate the change of habits and lifestyle. It is expected that after the actions taken, there will be a greater bond between the Orange health team and the hypertensive patients treated by the team; that the objectives proposed with the population are reached and that the health team can continue the intervention project, which can serve as a model for other health teams in the municipality.pt_BR
dc.description.resumoA Hipertensão Arterial Sistêmica (HAS) é uma das doenças que mais causa morte no mundo. Na maioria das vezes, a doença é assintomática, o que dificulta o diagnóstico precoce. Muitos pacientes apresentam uma baixa adesão ao tratamento medicamentoso e não medicamentoso. Por este motivo a equipe de saúde deve exercer um papel importante na promoção do controle da HAS. Após analisar os maiores problemas da população hipertensa da ESF Laranja, do Bairro Cidade Nobre – Ipatinga, optou por elaborar um projeto de intervenção voltado para o problema da falta de ações educativas de forma sistematizada, voltada para os hipertensos. O fato dos usuários hipertensos terem baixa adesão ao tratamento para hipertensão arterial medicamentoso e não medicamentoso, implica na necessidade de um processo de trabalho educativo de forma contínua. Desse modo, o presente estudo tem como objetivo, elaborar um projeto de intervenção, por meio de ações educativas, para melhorar a adesão dos pacientes hipertensos ao tratamento. Terá como público os hipertensos atendidos pela ESF Laranja. A metodologia empregada será a participativa, que tem como princípio básico a participação, o desenvolvimento da reflexão crítica e o estímulo à mudança de comportamento. Serão aplicados jogos educativos para verificar o grau de aprendizado dos participantes sobre a doença e estimular a mudança de hábitos e estilo de vida. Espera-se que após as ações realizadas, ocorra maior vínculo entre a equipe de saúde Laranja e os pacientes hipertensos atendidos pela equipe; que os objetivos propostos junto à população sejam alcançados e, ainda, que a equipe de saúde dê continuidade ao projeto de intervenção, podendo este servir de modelo para outras equipes de saúde do município.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Formação de Educadores em Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstratégia saúde da famíliapt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEstratégia Saúde da Famíliapt_BR
dc.subject.otherEducação em Saúdept_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherHipertensãopt_BR
dc.titleProjeto de intervenção para aumentar a adesão ao tratamento de pacientes hipertensos, na estratégia saúde da família de um município de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeIntervention project to increase adherence to the treatment of hypertensive patients, in the family health strategy of a municipality in Minas Geraispt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores em Saúde

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VALÉRIA ALVARENGA ANÍCIO.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.