Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34260
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1João Augusto Cristeli de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8923103363236142pt_BR
dc.contributor.referee1Artur Luiz de Souza Macielpt_BR
dc.creatorSaulo Leonardo de Melopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1590329911489588pt_BR
dc.date.accessioned2020-10-10T14:11:37Z-
dc.date.available2020-10-10T14:11:37Z-
dc.date.issued2020-02-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34260-
dc.description.abstractThis research seeks to reflect on the role of Art educator, conceptualizing, through bibliographic review, his activity in the Brazilian historical context, in an effort to understand this process and improve his teaching and learning techniques, his daily practice and, consequently, his effort for the recognition of the discipline, as well as his democratization. It also brings considerations about the State's (government) omission in relation to public education and the lack of didactic materials in schools to work on the different artistic languages required in the Common National Curricular Base. With a focus on the production of low-cost didactic materials, as an alternative to the lack of didactic material in public schools, it is verified, through a qualitative research carried out with seventh year students of a municipal public school, production of substitute materials. Thus, it discusses the process of creating and developing these materials, different possibilities of evaluation and encourages reflection on the effectiveness of these materials in teaching and learning.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa busca refletir sobre a atuação do Arte educador, conceituando, por meio de revisão bibliográfica, sua atividade no contexto histórico brasileiro, no empenho de entender esse processo e melhorar suas técnicas de ensino aprendizagem, sua prática cotidiana e, consequentemente, o seu esforço pelo reconhecimento da disciplina, assim como a sua democratização. Traz, ainda, ponderações acerca da omissão do Estado em relação à educação pública e à carência de materiais didáticos nas escolas para se trabalhar as diferentes linguagens artísticas exigidas na Base Nacional Comum Curricular. Com foco na produção de materiais didáticos de baixo custo, como forma alternativa à falta de material didático nas escolas, averigua-se, por meio de uma pesquisa qualitativa realizada com alunos de sétimo ano de uma escola da rede municipal, a produção de materiais substitutivos. Assim, discorre sobre o processo de criação e desenvolvimento destes materiais, as diversas possibilidades de avaliação e instiga a refletir sobre a eficácia desses materiais no ensino aprendizagem.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMaterial didáticopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMaterial didáticopt_BR
dc.subject.otherEnsino - Meios auxiliarespt_BR
dc.subject.otherPolítica e educação - Brasilpt_BR
dc.titleMateriais, métodos e técnicas como recursos didáticospt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MATERIAIS METODOS E TECNICAS COMO RECURSOS DIDATICOS.pdf717.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.