Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34319
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Melissa Etelvina Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2254951295973568pt_BR
dc.contributor.referee1João Henrique Ribeiro Barbosapt_BR
dc.creatorMaria da Penha Riani Martins Silvapt_BR
dc.date.accessioned2020-10-28T19:50:18Z-
dc.date.available2020-10-28T19:50:18Z-
dc.date.issued2020-04-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34319-
dc.description.abstractVisual Arts is an art form whose main element of appreciation and reflection is the sense of vision. The teaching of this discipline with quality allows the student several benefits with regard to its development. However, Visual Arts is still not seen like other disciplines in Brazil, with education that is often precarious and lacking resources. Thus, this work aims to identify the possibilities and alternatives for teaching Visual Arts in Early Childhood Education, as well as pointing out the benefits and addressing some artistic reports experienced by students from 0 to 5 years old. This is an exploratory research of a basic nature and qualitative approach, which uses as a resource a participatory research on the theme: Possibilities / Alternatives for teaching Visual Arts in Early Childhood Education. Artistic teaching allows students to dialogue with differences, stimulates their invention and expression, assists in motor, psychological, intellectual, cognitive development and emotional skills, as well as in the process of learning, creativity, imagination, literacy, socialization, sensitivity and autonomy, helping the child to become aware as a citizen. This work will describe experiences of artistic experience in Early Childhood Education, which were carried out in different ways, using painting, modeling, music, doodles, among others. The results found after the practice of these activities brought many benefits to the children, which considerably help their motor, psychological and cognitive development, as well as in school performance.pt_BR
dc.description.resumoAs Artes Visuais constituem uma forma de arte que tem como principal elemento de apreciação e reflexão o sentido visão. O ensino dessa disciplina com qualidade possibilita ao aluno diversos benefícios no que diz respeito ao seu desenvolvimento. Contudo, as Artes Visuais ainda não são vistas como as outras disciplinas no Brasil, com ensino muitas vezes precário e falta de recursos. Assim, este trabalho tem como objetivo identificar as possibilidades e as alternativas para o ensino das Artes Visuais na Educação Infantil, assim como apontar os benefícios e abordar sobre alguns relatos artísticos vivenciados por alunos de 0 a 5 anos. Trata-se de uma pesquisa exploratória de natureza básica e abordagem qualitativa, que utiliza como recurso uma pesquisa participante acerca da temática: Possibilidades/Alternativas para o ensino das Artes Visuais na Educação Infantil. O ensino artístico possibilita que os alunos dialoguem com as diferenças, estimula sua invenção e expressão, auxilia no desenvolvimento motor, psíquico, intelectual, cognitivo e nas habilidades emocionais, e também no processo de aprendizagem, criatividade, imaginação, alfabetização, socialização, sensibilidade e autonomia, ajudando a criança a conscientizar-se enquanto cidadão. Neste trabalho serão descritas experiências da vivência artística na Educação Infantil, que foram realizadas de diversas maneiras, utilizando pintura, modelagem, música, rabiscos, entre outros. Os resultados encontrados após a prática dessas atividades trouxeram muitos benefícios às crianças, estes que auxiliam de forma considerável o seu desenvolvimento motor, psíquico e cognitivo, assim como na atuação escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPossibilidadespt_BR
dc.subjectAlternativaspt_BR
dc.subjectArtes visuaispt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.titlePossibilidades/alternativas para o ensino das artes visuais na educação infantilpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_mariadapenhasilva.pdf442.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.