Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35280
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Licinia Maria Correapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4905736022318413pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Conceição Clarete Xavier Travalhapt_BR
dc.contributor.advisor-co2http://lattes.cnpq.br/3744837843705803pt_BR
dc.contributor.referee1Libéria Rodrigues Nevespt_BR
dc.contributor.referee2Shirley Aparecida de Mirandapt_BR
dc.creatorElzelina Dóris dos Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9656449073669770pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-19T11:07:46Z-
dc.date.available2021-03-19T11:07:46Z-
dc.date.issued2020-03-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35280-
dc.description.abstractThe aim of this research is to understand the possibilities and educational practices that underlie the Samba de Roda from Recôncavo Baiano, trying to distinguish the formative elements that gives its identity. The research is supported by the Samba de Roda dancers` (sambadeiras) histories of life which are the reference of Samba de Roda from Recôncavo Baiano. Our assumption is that samba has educational possibilities of the racial ethnic relationships for containing elements of African-Brazilian culture and learning processes in which the rhythm, the corporeal, the musicality and the harmony are on the base of the educational relationship. From the path of Samba de Roda from Recôncavo Baiano described by the sambadeiras dialoguing with other samba lyrics, we analyze the educational possibilities in its constitution, history and cultural practices, expecting that this research can contribute to the African-Brazilian culture dialogue in the basic education curriculum. The bibliographic and documentary researches and the interviews with the sambadeiras constituted the methodological path. Nilma Lino Gomes (2015), Nei Lopes (2003), and Kabengele Munanga (2005) are some of the theoretical references that help the dialogue of the researcher with the research subject women through reflection and conceptual discussions about culture, samba history, identity, racial ethnic relationships educationpt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa é compreender as potencialidades e práticas educativas que fundamentam o Samba de Roda do Recôncavo Baiano, buscando distinguir os elementos formativos que lhe dão identidade. A pesquisa ancora-se nas histórias de vida das sambadeiras que são referências do Samba de Roda do Recôncavo Baiano. Nosso pressuposto é de que o samba apresenta um potencial educativo para as relações étnico-raciais, por conter elementos da cultura afro-brasileira e processos de aprendizagem nos quais o ritmo, a corporeidade, a musicalidade e a harmonia estão na base da relação educativa. A partir da trajetória do Samba de Roda do Recôncavo Baiano descrita pelas sambadeiras, em diálogo com outras letras de samba, analisamos as potencialidades educativas presentes em sua constituição, história e práticas culturais, na expectativa de que esta pesquisa possa contribuir com o diálogo sobre a cultura afro-brasileira no currículo da educação básica. A pesquisa bibliográfica, documental e as entrevistas com as sambadeiras constituíram o percurso metodológico. Nilma Lino Gomes (2015), Nei Lopes (2003) e Kabengele Munanga (2005) são algumas das referências teóricas que dialogam com a pesquisadora e com as mulheres, sujeitos desta pesquisa, por intermédio da reflexão e das discussões conceituais sobre cultura, história do samba, identidade e educação das relações étnico-raciais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectSambadeiras do Recôncavo Baianopt_BR
dc.subjectEducação das relações étnico-raciaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherSambapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherIdentidadept_BR
dc.subject.otherRelações raciaispt_BR
dc.subject.otherRecôncavo (BA) - Educaçãopt_BR
dc.titleSamba que educa: o potencial do Samba de Roda do Recôncavo Baiano para a educação das relações étnico-raciaispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Elzelina Dóris dos Santos com ficha catalografica.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons