Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37044
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Schoenberg/Boulez: ideia/sistema |
Other Titles: | Schoenberg/Boulez: idea/system |
Authors: | Eduardo Campolina Viana Loureiro |
Abstract: | Dois textos principais orientam o presente estudo: A música nova, a música demodée, o estilo e a ideia, escrito por Arnold SCHOENBERG (1977b) em 1946, e O sistema e a ideia, escrito por Pierre BOULEZ (1986) em 1986. Inicialmente é trabalhado o conceito de 'ideia musical' em diversos textos de Schoenberg. O conceito é então confrontado com uma análise de seu Prelúdio do Op. 25, elaborada por Jack BOSS (2014). Essa análise levanta a problemática da percepção, conduzindo à discussão do texto de Boulez. Esse último é trabalhado na relação da 'ideia musical' com o 'sistema', inicialmente em conexão com a segunda Escola de Viena e em seguida com sua própria estética. Procura-se compreender como se articulam esses dois conceitos nas reflexões dos dois compositores, que muito influenciaram a transformação da linguagem musical no século XX, e que se situam em uma linha evidente de conexão e continuidade. |
Abstract: | Two main texts have guided this study: New music, outmoded music, style and idea, written by Arnold SCHOENBERG (1977b) in 1946, and System and idea, written by Pierre BOULEZ (1986) in 1986. Firstly, the concept of 'musical idea' is dealt with in several of Schonberg's texts. The concept is then confronted with an analysis of Schoenberg's Prelude Op. 25 elaborated by Jack BOSS (2014). This analysis raises perception issues that lead to Boulez's text. This last text is approached with a focus on the relation between the 'musical idea' and the 'system', in connection with the Second Viennese School, and then with his own aesthetics. This article works on how these two concepts are articulated in the reflections of these two composers, who greatly influenced the directions of the transformation of musical language in the 20th century, and who are clearly located in a line of connection and continuity. |
Subject: | Música - Análise, interpretação e apreciação Schoenberg, Arnold, 1874-1951 Boulez, Pierre, 1925-2016 |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUS - DEPARTAMENTO DE TEORIA GERAL DA MÚSICA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/permusi20163302 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/37044 |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5211 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Per Musi |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5211-Texto do artigo-16431-1-10-20170218 (Campolina).pdf | 685.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.