Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37074
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEduardo dos Santos Andradept_BR
dc.date.accessioned2021-07-28T18:59:53Z-
dc.date.available2021-07-28T18:59:53Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage276pt_BR
dc.citation.epage298pt_BR
dc.identifier.issn23586060pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37074-
dc.description.abstractBy suppressing drama, narrative, actors or musicians from the performance of his playconcert entitled Stifters Dinge, German director and multimedia artist Heiner Goebbels expands the boundaries that traditionally surround the idea of theatricality. This expansion, however, is not new and not uncommon in the universe of contemporary art, characterized by intercontaminations and hybridity. In the absence of human performers, Stifters Dinge seems to be both an installation, a concert and a theater, but all we have is things being themselves: things. From this work of Goebbels along with his concept of "Aesthetics of absence", this article proposes a reflection on the theatricality of things, seeking to understand how the space-visual elements of the scene, in their inanimate nature, can be identified as performative agents, with an implicit human dimension without necessarily acquiring an anthropomorphic character.pt_BR
dc.description.resumoAo prescindir do drama, da narrativa, dos atores e dos músicos para a execução de sua peça-concerto intitulada Stifters Dinge,o maestro e artista multimídia alemão Heiner Goebbels expande os limites que tradicionalmente cercam a ideia de teatralidade. Essa expansão, entretanto, não é nova e nem tampouco incomum no universo da arte contemporânea, caracterizado por intercontaminações e hibridismos. Na ausência de performers humanos, Stifters Dingeparece ser ao mesmo tempo uma instalação, um concerto e um teatro, porém, tudo o que há são coisas sendo elas mesmas: coisas. A partir desta obra de Goebbels, junto ao seu conceito de “Estética da Ausência”, este artigo propõe uma breve reflexão acerca da teatralidade das coisas, buscando entender como os elementos espaço-visuais da cena, na sua natureza inanimada, podem ser identificados como agente performativos, carregados de uma dimensão humana implícita sem apresentar necessariamente um caráter antropomórfico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista arte da cenapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatralidadept_BR
dc.subjectHeiner Goebbelspt_BR
dc.subjectStifters Dingept_BR
dc.subjectEstética da Ausênciapt_BR
dc.subject.otherGoebbels, Heinerpt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherPlateias de teatropt_BR
dc.titleA estética da ausência na escultura cinética de Heiner Goebbels: reflexões sobre a teatralidade das coisaspt_BR
dc.title.alternativeThe aesthetics of absence in the kinetic sculpture of Heiner Goebbels: reflections on the theatrality of thingspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.5216/ac.v4i2.54771pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-9239-7487pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A estética da ausência na escultura cinética de Heiner Goebbels.pdf836.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.